Od světelné křižovatky v Litomyšli se sune směrem na Svitavy kolona osobních aut. Všichni řidiči jedou padesátkou. Nahoře u značky konec úsekového měření je však znát, že i když k ceduli konec města chybí pár metrů, většina šoférů už šlápla na plyn.

„Dvakrát jsem tady platil pokutu za rychlost, od té doby si na to dávám pozor. Nehodlám plnit městu kasu,“ řekl Pavel ze Svitav.

Ilustrační snímek. Radary.
Pozor v Mýtě a Ústí! Tady dejte nohu z plynu. Radarů přibývá

Kromě úsekových radarů má Litomyšl i kamery, které hlídají na světelné křižovatce průjezd na červenou. Taková chyba vyjde docela draho, pár sekund nedočkavosti a peněženka je lehčí o 1700 korun. Úsekové radary potkají řidiči v Litomyšli kromě pětatřicítky také na silnici směrem na Poličku, Českou Třebovou a také v ulici T. G. Masaryka okolo škol.

Měření rychlosti zvýšilo bezpečnost i v nedalekých Svitavách, kde se první radary objevily před čtyřmi lety. „Hlavním cílem bylo snížení rychlosti a zvýšení bezpečnosti. To se podařilo. V minulosti jsme měli od lidí časté stížnosti na ulici Kapitána Jaroše, kde je přechod pro chodce, byl tam velký problém silnici přejít. Díky měření je dnes přechod bezproblémový a navíc došlo ke snížení hlučnosti,“ potvrdil před časem svitavský starosta David Šimek.

Měření rychlosti. Ilustrační snímek
Radarů v Česku přibývá jako hub po dešti. Řidiči obcím do kas posílají miliony

Radary ale ve městě přibydou. „Na podzim se otevře obchvat Svitav a čekáme, že Lány už nebudou tak frekventované. Proto zvažujeme přesun úsekového měření na silnici I/34 na výjezdu na Poličku,“ doplnil Šimek.

Městem prosvištěl rychlostí 148 kilometrů za hodinu

Radary stojí i za zvýšením bezpečnosti ve Vysokém Mýtě, které protíná frekventovaná pětatřicítka. Zatímco před třemi lety rychlost na průtahu městem překročilo 5543 řidičů, vloni číslo kleslo na 4310. Úsekové měření tady má i svého rekordmana, který Vysokým Mýtem ve voze BMW prosvištěl rychlostí 148 kilometrů za hodinu. Přišel o řidičák a policie mu zabavila i auto.

Vysokým Mýtem denně projedou tisíce aut. Městu se osvědčilo úsekové měření rychlosti.
Rekordman prosvištěl Vysokým Mýtem rychlostí 148 km/h. Policie mu zabavila auto

Zatímco vedení měst si úsekové měření pochvaluje, někteří řidiči to vnímají jako šikanu.

„Najde se bezpočet případů, kdy nejde o bezpečnost silničního provozu, ale o plnění obecní kasy. Zkuste si projet trasu ze Znojma do Hradce Králové. V některých obcích jsou i dva radary za sebou. Místo toho, aby místní plánovali obchvat, a tím důstojné cestování autem, tak nás nutí projíždět jejich obcí s očima přilepenýma na tachometru. Jet takto 200 kilometrů je vyčerpávající. Některé obce umějí pokutovat překročení rychlosti do pěti kilometrů za hodinu sankcí klidně i dva tisíce korun,“ postěžoval si šofér Petr Hamáček.

Ilustrační foto.
Nezpomalíš, zaplatíš. Rozhraní si došlápne na piráty, chystá úsekové měření

Naopak někteří lidé v Poličce by úsekové měření uvítali. Vidí v něm nejen větší bezpečnost, ale i příjem do městské pokladny.

„Měření rychlosti provádíme na všech vjezdech do města pomocí informativních tabulí, které mají za cíl snížit rychlost projíždějících vozidel. Litomyšlí prochází velmi frekventovaná silnice I/35, kde sledování rychlosti, včetně sankcí má smysl. Naše město se vždy věnovalo spíše preventivním opatřením,“ upozornil místostarosta Poličky Pavel Štefka.

Rychlost v Osíku měří nový radar, bude dávat i pokuty.
Budu platit? V obcích u Litomyšle hlídají rychlost radary, pokuty dají jen někdy