Změny souvisí nejen se zvýšením jízdného, ale také s novým jízdním řádem, rušením některých spojů nebo zrychlením Pendolina, které svým pasažérům nabídne i vysokorychlostní připojení na internet.
K těm příjemným novinkám se např. řadí zrychlení Pendolina anebo možnost reklamace jízdenky při zpoždění spoje (nehledě na absurditu některých nutností, které reklamaci podmiňují, jakými např. jsou minimální cena jízdenky 200 nebo 400 Kč či minimální doba zpoždění 60-90 minut).
To, co absolutně nechápu a považuji za nepřípustné, je rušení spojů bez jiné náhrady. Proč kraje nenabídnou ta místa, která nemohou nebo nechtějí České dráhy samy pokrýt, soukromým dopravcům? Vždyť mnohdy se jedná pro místní obyvatele o jedinou možnost přepravy.
Rád bych byl konkrétní. Žiji v České Třebové, proto se soustředím na změny týkající se Pardubického kraje. Mimochodem, v tomto kraji se odehrávají změny největší. Dochází zde totiž k tzv. optimalizaci linek. Nejvýznamnější železniční trasy v kraji, které vedou z Pardubic do Chocně a do Hradce Králové, nabídnou v příštím roce sice více regionálních vlaků, ale na mnoha menších drahách však vlaků výrazně ubývá nebo železniční spojení zcela zanikla. Např. v obcích na Králicku byly zrušeny lokálky východně od Lichkova. To samé rovněž platí pro cestující ve Štítech nebo podél celé trasy Dolní Lipka-Hanušovice.
V Pardubickém kraji s novým jízdním řádem skončil osobní provoz například na trati 015 Přelouč – Prachovice v úseku Heřmanův Městec – Prachovice, 016 Chrudim – Borohrádek v úseku Holice – Borohrádek, 024 Ústí nad Orlicí – Štíty v úseku Moravský Karlov – Štíty, 025 Dolní Lipka – Hanušovice, 262 Česká Třebová – Chornice – Skalice nad Svitavou v úseku Moravská Třebová – Velké Opatovice a 271 Chornice – Prostějov v úseku Chornice – Zbel.
Výrazná omezení jsou v osobní dopravě na tratích 018 Choceň – Litomyšl v úseku Vysoké Mýto-město – Litomyšl, kde pouze ve špičkách pojede pět párů vlaků, 024 Ústí nad Orlicí – Štíty v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad bez zastávky v Černovíru, 260 Česká Třebová – Brno v úseku Svitavy – Březová nad Svitavou jsou vedeny pouze spěšné vlaky a rychlíky, 261 Svitavy – Žďárec u Skutče v úseku Svitavy – Polička se zastávkami pouze ve Svitavách-zastávce a Vendolí, ostatní zastávky vlaky projíždí a v úseku Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče zůstává pouze víkendový provoz.
Není přeci možné, aby obyvatelé těchto obcí a vesnic zůstali bez železničního spojení, na které byli doposud zvyklí a jistě patřilo k rychlejšímu a komfortnějšímu způsobu přepravy.
Nechci si pouze stěžovat, proto podotýkám, že některým inovacím, i když mohou být sebenepříjemnější, rozumím a považuji jejich realizaci za nutnou. Mezi ty pochopitelné patří např. zdražení jízdného o avizovaných 5 procent. Vzhledem k tomu, že od Nového roku dojde ke zvýšení DPH a za poslední dva roky se cena jízdenek i přes meziroční růst cen vstupů neměnila, je nasnadě, že České dráhy ztrácí své rezervy a nejsou schopné bez zvýšení cen všechny náklady pokrýt.
Jsem přesvědčen, že by opravdu měl být dán na českém železničním přepravním trhu prostor dalším soukromým dopravcům, kteří možná ocení příležitost zajistit pokrytí tam, kam České dráhy již finančně a personálně nedosáhnou.
Každý má své priority a pro České dráhy je možná důležitější zavedení internetu do Pendolin, což by samo o sobě byla záslužná věc, kdyby ovšem její realizace netrvala půl roku a nestála 20 milionů. To je ale téma na jiné zamyšlení a nový článek.

Václav Cempírek, Česká Třebová
poslanec Parlamentu ČR

Jaká je vaše zkušenost s novými jízdními řády a optimalizací regionální dopravy? Napište nám svůj názor na mail karel.pokorny@denik.cz, můžete také diskutovat na internetových stránkách www.orlicky.denik.cz. Vaše názory a zkušenosti zveřejníme, případně se s nimi obrátíme na odpovědné osoby a instituce.

Redakce