Tomáš Hubálek.Často se setkávám s tím, že mi senioři říkají, že „zůstali v minulém tisíciletí" – s počítačem si jakž takž poradí, ale ovládat chytrý telefon nebo tablet se bojí. Z čeho podle vás tento strach pramení?
Podle našich zkušeností se jedná hlavně o obavu, že se senior, když si tablet nebo chytrý telefon pořídí, nebude mít s kým poradit. Dnešní mladá generace je velmi vytížená a často netrpělivá a hlavním cílem obchodníka v prodejně je vám produkt prodat. Nemá čas s vámi řešit další nastavení, to už je na vás a přiloženém manuálu. Manuály jsou ale psány malým písmem a mnohdy v jiném jazyce a omezení seniorů vůbec nereflektují. Proto postupně píšeme i manuály pro seniory, a to přímo se seniory.

Já ještě dokážu tento strach pochopit, ale dnes již i prvňáčci sebevědomě manipulují s novými technologiemi a nad svými prarodiči, kteří to neumí, nechápavě vrtí hlavou. Můžou být paradoxně technologie, o nichž se říká, že lidi od sebe spíše vzdalují, jakýmsi mostem mezi generacemi?
Dělali jsme si takový test na tabletu seniorTAB, který jsme dali čtyřleté holčičce a její prababičce. Pustili jsme na obou tabletech hru. Holčička bez mrknutí oka začala zkoušet, jak to funguje, a po chvíli pochopila, jak se věci mají. Babička si tablet vzala a opatrně zkoušela, co to udělá. Bylo vidět, že má strach, aby něco nepokazila. Tady se nám naše vize mezigeneračního spojení potvrdila. Holčička po chvíli přišla za babičkou a všechno jí ukázala. Skončilo to tak, že si hrály společně a vlastně se navzájem učily.

Když si představím, že je mi 70 let a chci se takto přiblížit svým vnoučatům, ale vrcholem toho, co zvládnu, je hledání v internetovém prohlížeči a textový editor. Co byste mi poradil? Jak začít a co podle vás „zvládnu"?
Moje rada je nebát se a jít technologiím naproti. Zvládnete vše, co chcete a co vám přinese užitek. V našem spolku mají starší lidé možnost si například zapůjčit tablet a vyzkoušet si ho. V první řadě se jich zeptáme, co celý den dělají a podle toho jim tablet připravíme. Většinou začínáme s emailem, mapou, fotoaparátem a internetem. Poté si dáme úkoly – například si posíláme fotky emailem.
Třeba paní Marie, které je 71 let, jezdí pravidelně do Prahy na komparzy. Ukázali jsme jí, jak funguje vyhledávání spojů a založili jsme společně email u našeho spolku, aby si mohla psát s agenturami.

A třeba v 80 letech?
Nezáleží ani tak na věku, jako na osobním odhodlání. Byli jsme v Opavě za devadesátiletou Anežkou, které jsme na tablet seniorTAB instalovali speciální telefonní aplikaci seniorPHONE s velkými tlačítky. Paní Anežka si chce volat s rodinou a přáteli, ale už hůře vidí. Také velmi ráda četla knihy, proto jsme jí instalovali aplikaci pro poslech audioknih. Dcera jí každý měsíc pořídí novou audio-
knihu a maminka si ji poslechne na tabletu. A to je zase ukázka mezigeneračního spojení díky technologiím.

Na portálu HitHit nyní vybíráte na svůj projekt peníze. K čemu přesně by měly sloužit?
Chceme získat finance na licenci aplikace TeamViewer, která umožňuje vzdáleně pomoci seniorům s jejich počítačem, tabletem nebo chytrým telefonem. Dále na provoz služeb hodinového ajťáka, vzdálené technické linky a zkušebny a půjčovny pro seniory. Všechny tyto služby podporují seniory v získávání zkušeností, dovedností a sebejistoty v dnešním technickém světě. Odměny na HitHitu máme nastaveny tak, aby dárce získal poukázku pro své rodiče či prarodiče ve formě naší pomoci. Příspěvek tedy nejen pomůže dobré věci, ale zároveň získáte hodnotný dárek pro své blízké.

Jak aplikace TeamViewer funguje?
Senior nám zavolá a my mu poradíme s instalací, která je opravdu jednoduchá. Poté už jen klikne na ikonku a my se připojíme k jeho počítači, tabletu či telefonu na dálku a problém vyřešíme. Takto jsme například vyřešili nastavení emailu nebo posílání fotek emailem z galerie tabletu u paní Jany. Ta si vyfotila svoji zahrádku a chtěla ji poslat paní Marii, ale nevěděla jak na to. Díky vzdálenému připojení jsme jí pomohli fotografie odeslat a paní Jana zároveň viděla na svém tabletu, jak při tom postupujeme, a příště už to zvládla sama.

A jak si mám představit službu hodinového ajťáka?
Pokud nemůže senior dorazit do jedné z našich kanceláří, přijdeme za ním osobně, vše vyřešíme a vysvětlíme. Na místě poté instalujeme vzdálenou technickou linku pro řešení nesnází vzdáleně. Doporučená cena služby je 100 korun na hodinu. Doufám však, že pokud budou lidé se službou spokojení a bude to v jejich možnostech, darují našemu spolku vyšší částku, aby se pokryly náklady za dopravu a podobně. V Praze se nám již hlásí první dobrovolníci z řad mladých, kteří by rádi pomáhali starším lidem v této oblasti. Je to pro nás znamením, že jdeme správnou cestou.

Nabízíte také, že seniorům tablety zapůjčíte. Mohou si ho vyzkoušet u vás v prostorách, nebo jim ho půjčíte dokonce i domů?
Domů si ho můžete půjčit na hodiny, celý den, víkend nebo i na celou dovolenou. Součástí tabletu je i datová SIM karta, díky které si vyzkoušíte, jak funguje internet na tabletu venku, u vás doma, na chatě nebo na zahradě. Cena zapůjčení je od 50 korun.

Dá se říci, že svými službami nahrazujete mladší příbuzné seniorů, kteří mnohdy nemají čas opakovaně něco svým prarodičům nebo rodičům vysvětlovat, nebo dokonce jezdit opravovat?
Částečně ano. Mladší generace umí s technologiemi pracovat, ale nemá často čas, trpělivost a schopnost věci jednoduše vysvětlovat rodičům nebo prarodičům. Senioři nám často říkají, že už se svých „mladých" ptát nebudou, protože oni jsou pak naštvaní a nervózní. Další problém je vzdálenost, kdy mladí bydlí nebo pracují stovky kilometrů daleko a nemají možnost se s rodiči pravidelně potkávat.
Setkáváme se ale i se seniory, kteří zůstali sami a nemají nikoho, kdo by jim pomohl. Senioři obecně mají chuť učit se novým věcem a být společensky aktivní a pomáhat. V Praze nám například pomáhá Jarda, který celý život dělal obchodníka po Evropě. Radí nám s propagací, připomínkuje letáky, pomáhá nám je roznášet. Jak já říkám, našel druhý dech a smysl. To je jedním z našich cílů – aktivní zapojení seniorů.

Jaké máte ambice do budoucna? Chcete oslovit seniory napříč republikou…?
Určitě ano. Zatím fungujeme v prostorách v Praze 2 na Rumunské 26, v Pardubicích na nábřeží Závodu Míru 2740 a v Žichlínku. Pořádáme zde informační hodiny zdarma, jsou zde k dispozici tablety seniorTAB k vyzkoušení a zapůjčení, pořádáme kurzy a školení. Nově připravujeme službu seniorWEB. Tato služba pomáhá starším lidem při tvorbě webové prezentace, kde mohou prezentovat své zkušenosti, dovednosti nebo zajímavé věcičky a aktivně se zapojit do dění. Rozšiřovat se budeme do těch míst, kde nás budou potřebovat a kde najdeme zázemí a spolupráci se spolky nebo partnery, které sdílí podobné vize – mezigenerační spojení, snížení pocitu osamocení a návrat seniorů do aktivního života. Takto např. spolupracujeme se spolkem Děcka z Česka v rámci projektu Babi, dej mi ruku.

Kontakt:

Máte problémy s tabletem, počítačem nebo telefonem a potřebujete pomoc. Stavte se za námi. My vám pomůžeme.

– každý čtvrtek od 9.00 hod do 11.00 hod v Žichlínku na adrese Žichlínek 243, poznámka odvoz z Lanškrouna zajištěn

– každé pondělí od 8.00 do 11.00 hod v Pardubicích na adrese nábřeží Závodu Míru 2740

– každé úterý od 9.00 hod do 11.00 hod v Praze na adrese Rumunská 26, Praha 2

Kontakt: info@moudrasovicka.cz, 777 611 790, vstup zdarma

Spolek Moudrá Sovička z.s.

Spolek, který si klade za cíl snížení pocitu osamocení starších lidí a zlepšení mezigeneračního spojení. Prioritou spolku je podpora seniorů v aktivním využívání informačních technologií, které jim zjednoduší a zlepší život.

Projekty spolku jsou realizovány v duchu „pro seniory se seniory", takže zapojit se mohou mladší i starší zájemci. Moudrá Sovička nabízí službu technické linky pro seniory se vzdálenou pomocí při řešení potíží s počítačem, tabletem či chytrým telefonem, službu hodinového ajťáka, který seniorovi přijede pomoci domů, kurzy a školení seniorů jak na tablet, chytrý telefon, internet, e-mail… i zkušebnu a půjčovnu tabletů.