Město si musí kvůli nedostatkům české legislativy zahrát na Chytrou horákyni. Musí vyřešit, jak budou klienti radiobusu platit, a přece neplatit…
Od října bude ve městě k dispozici služba radiobus, tedy autobus na zavolání. Ten pro cestující na danou zastávku přijede v čas určený jízdním řádem jen v případě, že si člověk s předstihem službu telefonicky objedná. Nabídku ocení místní obyvatelé i přespolní návštěvníci sportovišť, která bude autobus obsluhovat, především v časech a dnech, které nepokrývá společnost Icom.

Problém vyřeší městská karta

A nejen to, autobus nebude zahálet, ani když právě nebude jezdit jako městská hromadná doprava. Využívat ho totiž bude stacionář nebo domov důchodců. A v tom všem je právě ten problém. „Náš právní řád nezná, že někdo zvedne telefon a řekne, že pojede v určitý čas, který je v jízdním řádu, a že když nikdo nezavolá, tak ta linka nepojede,“ naznačil starosta Jaroslav Zedník, proč tato služba nemůže získat licenci jako klasická autobusová doprava. Pro získání licence je totiž nutný pevný jízdní řád. „Co v Evropě normálně funguje, tak u nás k tomu není schválená legislativa,“ dodává starosta. Služba proto bude provozována jako nelicencovaná a řidič tedy nebude moci inkasovat od cestujících hotovost za jízdu. Platit se proto bude prostřednictvím přednabité městské karty. A tu si cestující budou moci koupit v autobuse.

První autobus na trase mezi terminálem a sídlištěm Lhotka vyjede zřejmě v polovině října. Nyní se k trase a jízdnímu řádu může vyjádřit veřejnost. Díky možnostem autobusu, který bude možné rychle přestavět pro potřeby handicapovaných, půjde v oblasti jejich dopravní obslužnosti o pilotní projekt ministerstva práce a sociálních věcí. To se proto bude na projektu podílet finančně.