Přípoj ujede jen o pár minut

Jedním z příkladů výhodné nabídky  jízdního řádu pro cestující je rychlé vlakové spojení ze střední Moravy na  Králicko nebo Letohradsko. Z Olomouce jste za necelou hodinu v České Třebové, kde je jen několik minut na přestup do osobního vlaku, který pokračuje do Ústí nad Orlicí, odkud hned navazuje spěšný vlak do Lichkova. Bohužel stačí jen malé zpoždění a některý z vlaků nečeká. Pak se původní rychlé spojení prodlouží minimálně o hodinu čekání na další spoj. Přitom jde mnohdy opravdu jen o minuty.  Jízdní řád nabízí cestujícím i výhodnější spojení z Olomouckého a Zlínského kraje na Letohradsko a Králicko bez přestupu v České Třebové.  Ani na to však není spolehnutí a může se stát, že přípoj v Ústí nad Orlicí ujede stejně, i když z Moravy jede rychlík celou dobu včas! Třeba v úterý 24. dubna v České Třebové musel rychlík z Moravy vyčkat předjetí Pendolínem a dalším zpožděným expresem, a tak do Ústí nad Orlicí přijel o cca 9 minut opožděn. Cestující vyběhli na letohradské nástupiště a našli  jen prázdné nádraží. Vlak na Letohrad odjel před pěti minutami, další za hodinu. A nemusíte jet ani z Moravy, stačí cestovat jen 24 km z České Třebové do Letohradu. Pokud osobní vlak v České Třebové čeká až ho předjedou zpožděné vlaky vyšší kategorie, pak cestujícím v Ústí nad Orlicí většinou opět nezbývá nic jiného než čekat na další spoj, protože jim přípoj mezitím ujede.

Náprava? Musí se změnit jízdní řády

Za to, že přípoj nečeká, však nemůže výpravčí, ten jen dodržuje předpisy a normy související s provozem a jízdním řádem! A jsme opět u jízdního řádu, který obsahuje nenápadnou černou tečku v tabulce u odjezdu přípojného vlaku. Takový vlak čeká jen na přípoje, které dojedou do času jeho odjezdu. Náprava je možná opět jen změnou jízdního řádu.  Martin Kalousek