Dnes se každý žák vycházející ze základní školy může dostat na nějakou střední školu zakončenou maturitou, i když k tomu vůbec nemá studijní předpoklady. Míst na středních školách je už dlouhou dobu příliš mnoho, a tak se děti nemusejí učit a bez jakéhokoliv úsilí se dostanou i na školy, které byly dříve prestižní a snem mnoha chlapců i děvčat.

Bývaly doby, kdy se děti přestávaly učit v devátých třídách po přijímacích zkouškách. Dnes se neučí po celou školní docházku, a stejně se dostanou na maturitní obor na střední škole. O dříve „nedostatkových“ učňovských oborech už ani nehovořím. Automechanik, dřívější touha mnoha chlapců, je dnes obor, na který se dostali žáci s trojkou z chování a čtyřkami odshora dolů.

Práce učitelů je na základních školách stále těžší i kvůli tomu, že děti se nemusejí snažit, aby se v budoucnu na střední školu dostaly. Rušení míst na středních školách proto vidím jako naprostou nutnost. Jestliže nejsou žáci, nemohou být poloprázdné střední školy, jejichž kvalita se díky úbytku dětí a nedostatečnému výběru stále snižuje.

Každá změna je bolestivá a nepříjemná. Ale ve výsledku pomůže nejen středním, ale i základním školám. Naši žáci musejí vědět, že bez „práce nejsou koláče“ a že maturitu bez učení nezískají. Jinak je to jenom cár papíru. Jestliže „vystuduje“ střední školu žák, který má na základní škole čtyřky a dostane se dále i na vysokou školu (i těch je příliš mnoho), tak o současné úrovni vzdělávání lze s úspěchem pochybovat.

Pokud chceme v našem školském systému zachovat alespoň trochu slušnou úroveň, musí být takové složení středních a vysokých škol, které odpovídá úrovni inteligence dětí a mládeže. Maturantem opravdu nemůže být každý a bez úbytku středních škol se situace nezmění.

Jana Smetanová, ředitelka Základní školy Pardubice – Polabiny 2, členka Zastupitelstva Pardubického kraje za ODS