Brána do Orlických hor, to je jedním z přízvisek Letohradu. Co však Letohradské trápilo, byl stav jejich nádraží. A právě tady jsou v posledních týdnech kromě cestujících a železničářů vidět i dělníci. Rekonstrukci tu poklepáním „na kolej“ v pátek odstartovala Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC).

Co je hotovo?

„Chodil jsem sem na praxi a zjistil jsem, že se od té doby nic nezměnilo,“ s úsměvem komentoval situaci generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda, podle kterého bude přínosem po rekonstrukci zkrácení jízdních dob, úspora nákladů a bezpečnost železniční dopravy. Rekonstrukce také přinese snížení hluku od projíždějících vlaků, bezbariérovost a větší komfort pro cestující. Ve stanici se už pracuje.

Co už je hotovo? Jak prozradil ředitel stavby Přemysl Krejsa, k zemi padly stromy, které překážely budoucímu parkovišti, dělníci vytrhali jednu z kolejí, kde v zadní části vznikne provizorní nástupiště a zbourali část stávající trafostanice, na jejímž místě vyroste nová.

„V současné době stavíme základy trakčních stožárů, probíhají denní výluky,“ přiblížil Krejsa s tím, že od 1. června vypukne tři měsíce dlouhá nepřetržitá výluka a stavbaři začnou pracovat na podchodu, který spojí nádraží s místní částí Kunčice. „A připravujeme také technologickou místnost pro nové zabezpečovací zařízení,“ dodal stavbyvedoucí.

Právě na Kunčice si totiž místní často zkracovali cestu přes koleje a hazardovali tak s vlastní bezpečností. Té pak nejen ve stanici pomůže i nový kamerový a informační systém, rekonstruovány budou také železniční přejezdy. „Tři budou doplněny závorami, další dva ve směru na Žamberk budou zabezpečeny světelnými výstražníky,“ informovala mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Hotovo napřesrok

Nejen vybudování podchodu pak ocenil starosta Letohradu Petr Fiala. „Podchod je mimořádně důležitý a jsem rád, že bude pod celým kolejištěm. Vážím si i toho, že se tu konečně nebude seskakovat z vlaku z půl metru a více. Myslím, že to k roku 2019 nepatří,“ nechal se slyšet a připojil i to, že je rád, že šéf stavby je „Letohraďák“. Rekonstrukce má být hotová v létě příštího roku a náklady přesáhly částku jedné miliardy korun. Na projekt by mohla přispět i Evropská unie, a to až 755 miliony korun.

Opraví i budovu

Cestující se musí připravit na omezení. Od 1. června začnou výluky jednotlivých staničních kolejí, a to postupně od výpravní budovy směrem ke kunčické straně, další výluky budou na jaře příštího roku.

Na rekonstrukci nádraží pak naváže rovněž plánovaná rekonstrukce staniční budovy, která již také dosluhuje. Zahájena má být v červnu 2021.