"Včera večer a v noci jsme zajistili jízdu dálkových vlaků do cílových stanic, byť v některých případech s větším zdržením. Aktuálně se zdržení dálkových vlaků u naší společnosti pohybuje nejčastěji do 60 minut, ostatní dopravci jsou zřejmě postiženi mnohem více než naše spoje," shrnul mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

V neděli večer, v noci a v pondělí dopoledne byl omezen elektrický provoz mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Moravě, po kratší dobu také mezi Českou Třebovou a Svitavami a Ústím nad Orlicí. Podle mluvčího Českých drah se situace postupně stabilizuje. "Zpoždění jsou dány hlavně časem potřebným pro manipulaci s motorovou lokomotivou, nižší rychlostí a dynamikou jízdy, případně nutnými obraty motorových lokomotiv," přiblížil Petr Šťáhlavský.

České dráhy disponují sedmi až osmi motorovými lokomotivami. "Část z nich poskytla dceřinná firma ČD Cargo. Zajišťují provoz vlaků hlavně mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Moravě, v době většího omezení i v dalších úsecích. Regionální vlaky jsou z části zajištěny motorovými jednotkami, hlavně v úseku České Třebová - Svitavy a Česká Třebová - Zábřeh na Moravě. Námraza trakčního vedení se jich tak nedotýká," upřesnil mluvčí Českých drah.

Na základě upozornění Českého meteorologického ústavu mají České dráhy připraveny krizové plány. "Pro tento případ jsme připravili určitý počet motorových lokomotiv, povolali příslušné strojvedoucí a posílili dispečink. Na základě aktuální situace a skutečného stavu jsme pak přistoupili k zajištění dalších lokomotiv. Náhradní motorové lokomotivy jsme si pak zajišťovali zcela sami a nikoliv přes provozovatele dráhy, na rozdíl od jiných dopravců," vypočítá Petr Šťáhlavský.