V Pardubickém kraji to nebudou jediné nové vlaky Českých drah. Dopravce už testuje nové RegioFoxy.
Osm nových vlaků, které slibují klimatizaci, bezbariérovost, palubní Wi-Fi síť nebo zásuvky na 230 V a USB konektory pro dobíjení drobné elektroniky, se na trati představí v prosinci roku 2025. Pořízení osmi nových elektrických jednotek vyplývá ze smlouvy uzavřené mezi Pardubickým krajem a Českými drahami.
„Vzhledem k insolvenci původního dodavatele České dráhy definitivně opustily původní plán modernizovat v rámci celé republiky desítky osobních vozů řady Bdmtee, tedy takzvaných „honeckerů“ pro provoz v regionální dopravě. Mělo by se jednat celkem o osm kusů elektrických jednotek EMU 140 s maximální traťovou rychlostí 160 kilometrů v hodině, které by měly být nasazeny na trati 010 mezi Kolínem a Českou Třebovou,“ uvedl hejtman Martin Netolický s tím, že tato vozidla by měla zajišťovat přes 20 procent celkového zasmluvněného dopravního výkonu.
Internet i zásuvky
Český dopravce slibuje revoluční změnu. Staré vozy s malými okny a nepohodlnými sedačkami, nahradí zmodernizované soupravy.

„Nové elektrické jednotky budou mít všechny vozy nízkopodlažní, bezbariérové a klimatizované. Vytvoříme tak podmínky pro pohodlné cestování všem lidem se sníženou schopností pohybu a orientace, ať jsou to osoby na vozíku, rodiče s malými dětmi v kočárku, senioři,“ popsal Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Přibude i internet, který je podle Českých drah, nejčastěji požadovaná služba.
Mělo by se jednat celkem o osm kusů elektrických jednotek EMU 140 s maximální traťovou rychlostí 160 kilometrů v hodině, které by měly být nasazeny na trati 010 mezi Kolínem a Českou Třebovou od prosincové změny jízdního řádu v roce 2025
„Při cestě do zaměstnání nebo do školy bude možné využít snadný přístup k internetu přes palubní Wi-Fi síť nebo si dobít mobilní telefon, tablet či notebook," doplnil Ješeta.
Národní dopravce, ve vlacích s kapacitou minimálně 140 míst, slibuje větší komfort i moderní další vybavení. Ve vlaku tak budou k dispozici i zásuvky na dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol. Nebude chybět ani prostor pro umístění kočárků nebo jízdních kol a moderní audiovizuální informační systém.
„Jednotky budou vybaveny nejmodernějším evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R, které zajistí vysokou bezpečnost provozu,“ dodal mluvčí Českých drah Emanuel Vítek.
Liška na kolejích: RegioFox
V Pardubickém kraji to nebudou jediné nové vlaky Českých drah. V současnosti se vyrábí pro region sedm moderních motorových jednotek RegioFox, které nabídnou cestujícím podobný komfort jako nové elektrické vlaky.
V jednotce bude dostatek místa i na přepravu osmi kol, tří kočárků a dvou invalidních vozíků. Tyto vlaky budou poháněny motory Rolls-Royce, které kromě klasické nafty umí jezdit i na biopalivo HVO.

„Všichni cestující pak jistě ocení ergonomicky tvarované sedačky, klimatizaci i moderní informační systém. Vlaky jsou vybaveny také sčítacím systémem cestujících, který nám a objednatelům dopravy poskytne lepší přehled o vytížení jednotlivých spojů,“ popsal předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. RegioFox na tratích nahradí starší vozidla řad 814, 842, 843, případně soupravy s lokomotivou 754 a vozy Bdt.
Nové vlaky už se testují
„Zkušební provoz nových jednotek začne ve druhé polovině tohoto roku v Praze, Středočeském a Jihočeském kraji. Další RegioFoxy pak zamíří do Pardubického, Královéhradeckého, Plzeňského kraje a na Vysočinu. Dodavatel má sice určité zpoždění, ale první jednotka už byla dopravena na testovací okruh u Velimi. V plném proudu jsou zkoušky a následovat bude schvalování u Drážního úřadu,“ uvedla tisková zpráva Ministerstva dopravy.
Investice Českých drah
České dráhy plánují v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků do roku 2030 až 100 miliard korun. V současné době mají objednáno 110 elektrických jednotek RegioPanter, 76 motorových jednotek RegioFox, 20 devítivozových expresních souprav ComfortJet a 50 elektrických lokomotiv Siemens Vectron pro rychlost 230 km/h.