„Opatření máme v tržním řádu už dlouho, ale byla o tom velmi malá povědomost. Máme zprávy od lidí, že prodejci chodí po domech a pořád něco nabízejí, takže jsme pro ně chtěli mít odkaz, aby se uměli bránit," uvedla starostka Jana Ponocná, která upozorňuje, že jinak mají málo možností se proti neodbytným obchodníkům vymezit.

Informace se k seniorům dostane také prostřednictvím pracovníků zajišťujících terénní pečovatelskou službu. Která čísla mají v případě obtěžování prodejci vytočit, mají uvedená na kartičce. „Nechali jsme pro každou domácnost vyrobit cedulku s kontakty. Doporučujeme buď volat na městský úřad, nebo využít policii," doplnila starostka.

Podle jejích informací se prodejci v Králíkách nejčastěji pohybují v organizovaných skupinách: „Přijedou sem autem, někdy i dodávkou, a rozprostřou se po městě. Nejvíc neodbytní jsou prodejci energií, speciálně jedna firma, která vyšle partu vyškolených mladých mužů v oblecích a kravatách."

Na svou důvěřivost doplatila v pátek dvojice seniorů z obce poblíž Králík, která se nechala umluvit čtveřicí žen a vpustila je do domu. I když se jim podvodnice podařilo brzy vystrnadit, posléze zjistili, že jim zmizely úspory v řádu desítek tisíc korun. „Vozidlo, kterým odjely, se v dopoledních hodinách pohybovalo směrem na Horní Lipku. Pokud si někdo podezřelé posádky povšiml, informace uvítáme," vyzvala policejní mluvčí Anna Štegnerová.
Anna Štegnerová v návaznosti na případ okradení seniorů připomněla, jak mají lidé v případě obtěžování postupovat: „Jestliže se jim někdo snaží vetřít do domu, je třeba, aby byli skutečně opatrní a okamžitě se chopili telefonu. Pokud jsou dotyčné osoby neodbytné, doporučuji hned volat linku 158. Přesvědčíte se sami, s jakou rychlostí váš pozemek opustí."

Působili důvěryhodně

Zkušenosti s podomními prodejci má i pan Vladislav z Ústeckoorlicka: „Už mi párkrát něco nabízeli, ale já už jsem na to nepřistoupil, protože už jsem se jednou spálil. Kývl jsem tehdy na nabídku pojištění, a pak zjistil, že to, co říkali, nebyla tak úplně pravda. Řekli jen to lepší, a o tom nevýhodném se ani nezmínili." S různými nabídkami ho však častěji obchodníci kontaktují po telefonu a nabízejí senior slevy, na které nalákají, ale podmínky platby po čase upraví ve svůj prospěch, aniž by změnu oznámili. Přiznal, že ho v první chvíli přesvědčila jejich důvěryhodnost: „Oni působí hodně důvěryhodně, vypadá to jako senzace, ale ve výsledku to tak není." Po těchto zkušenostech neváhá prodejce odmítat.

Dává si pozor na neznámé lidi

Obezřetná vůči podomním obchodníkům je pro jistotu i paní Marie z Choceňska, kterou už podle jejích slov dlouho nikdo neoslovil: „Také jsme se setkali s tím, že nám někdo nabízel ke koupi třeba hrnce. Ale my už teď nikoho nezveme dál. Když tak řekneme, že jsme staří a že o to nemáme zájem."

Nejvíce jí vadí neodbytnost takových lidí a je si jistější, jakmile není doma sama. „Když jsme s manželem doma oba, tak je to lepší, ale když je člověk sám, tak si musí dávat o to větší pozor na neznámé lidi a nepouštět se s nimi do řeči."