Letní turistická sezona již klepe na dveře. Včera odpoledne se do Poličky sjeli pracovníci informačních center z celé České republiky, aby na členském fóru své asociace probrali plány do budoucna a vyměnili si profesní zkušenosti. Mj. měli projednat také zapojení infocenter do projektů, které oživí domácí cestovní ruch.

Certifikáty

Pracovníci informačních center se však snaží, aby služby, které poskytují, byly na srovnatelné úrovni jako v cizině, případně i kvalitnější. Podle nich mají „íčka“ ty nejlepší předpoklady, aby se stala důležitým článkem propagace města a regionu. Proto se v Poličce chtějí domluvit na standardech kvality poskytovaných služeb platných pro celou Českou republiku. Takové služby budou certifikovány a následně také kontrolovány.

Informační centra mají různou podporu krajů. „Vlastními silami jsme si zpracovali analýzu. Ta ukázala, že vztah krajů a center je velmi odlišný,“ sdělil Jan Matouš, provozovatel poličského infocentra a ředitel sekretariátu Asociace turistických informačních center. Podle něj jde Pardubický kraj ostatním příkladem. „Z prostředků kraje dostávají turistická informační centra dotaci podle toho, jak fungují,“ sdělil krajský radní Miroslav Stejskal, který je zodpovědný za cestovní ruch. Uvědomuje si však, že zatím kraj plně nevyužívá možností, které má.

Málo turistů

Vstřícný přístup a znalosti pracovníků v informačních centrech totiž ocení jen ti návštěvníci, kteří do regionu přijedou. „Průzkum ukázal, že do Pardubického kraje jezdí nejvíce turistů vlastními auty. Proto pociťuji chybějící rychlostní komunikaci jako velký hendikep. Navíc nám chybí atraktivity. Nemáme takový potenciál jako Praha nebo jižní Čechy,“ uvedl radní Miroslav Stejskal. Problémem je rovněž nedostatek ubytovacích kapacit s vyšším standardem. „Nejsmutnějším příkladem je Litomyšl. Město se slavným rodákem Bedřichem Smetanou a renesančním zámkem zapsaném na seznamu UNESCO dodnes nemá čtyřhvězdičkový hotel, kde by se pohodlně ubytoval plný autobus turistů. Proto se neobjevuje v nabídce katalogů cestovních kanceláří,“ řekl Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří. Oceňuje síť informačních center, která často vybudovali aktivní jednotlivci. Na druhou stranu upozorňuje, že nekoresponduje s přístupem krajů a ministerstva pro místní rozvoj, které zatím nevytvořily koncepci a nezajistily dostatečný přísun turistů do regionů. Zhruba šedesát procent těch, co přijedou ze zahraničí, totiž zůstává v Praze.

Po České republice vloni cestovalo přes šest milionů dvě stě tisíc českých turistů. To je méně než v předcházejícím roce. „Důvod, proč klesá zájem Čechů o cestování po tuzemsku, je jasný. Česká republika bohužel nedokáže pro své obyvatele stále nabídnout tak atraktivní služby a prostředí jako v zahraničí,“ uvedl Tomio Okamura.

Pracovníci „íček“ však sází na moderní technologie v duchu stávajících trendů. Uvažují o realizaci projektu, který by umožnil turistům získat průvodce městem přímo do jejich mobilního telefonu. Kromě toho by jistě cestovatelé ocenili regionální speciality, které by nasytily hladový žaludek turistů. Například Poličští již mají první originální receptury na papíře.