Místo zvonění písnička. Tak zahajují každé ráno školáci v Montessori třídě v Jamném nad Orlicí. „Kdo nastaví počasí?" ptá se vzápětí učitelka Markéta Gajdošová. „Já," hlásí se jeden ze školáků, další pak na speciálním panelu vymění den v týdnu, jiný odhadne aktuální počasí.

Řízené přestávky a čas na svačinu tu není stanoven. „Děti mají k dispozici dvacet minut, které si mohou vybrat kdykoli během dopoledne," říká učitelka s tím, že každý si tu svou přestávku vybere podle vlastních potřeb.  

KAŽDÝ MÁ SVŮJ PLÁN

Montessori třída ve škole v Jamném funguje prvním školním rokem. „Nejtěžší bylo vytvořit a naběhnout na pravidelný režim," přiznává Markéta Gajdošová, které i domácí přípravy zaberou poměrně hodně času. Různé pomůcky totiž musí společně s členkami spolku Je otevřeno nejdříve vyrobit. Markétu Gajdošovou ale práce baví. „Hledali jsme pedagoga, který to tu vybuduje. A našli jsme," usmívá se předsedkyně spolku Miroslava Bednářová a vzkazuje i velké poděkování ředitelce školy Marii Rubešové a vedení obce. „Bez paní ředitelky bychom si neškrtli, jejího postoje si moc vážíme," podotýká Miroslava Bednářová a dodává, že ke konkurenci tříd tu rozhodně nedochází.

Každý den tu startují v 8.15, po pozdravu každý zamíří ke svému týdennímu plánu a vybere si, kterou jeho část splní. Někdo jde cvičit násobilku, někdo procvičovat češtinu na počítači a jiný psát. Určenou větu si ale nejprve může ilustrovat na pěnových písmenech.  

Právě skládání týdenního plánu je velmi důležité. „Každý je jinak výkonný. I já si musím uvědomit, na koho co můžu navalit," podotýká učitelka. V úterý děti zažily společný pokus, hledala se odpověď na otázku, zda se bílá květina po ponoření do vody s potravinářským barvivem obarví. Na výsledek si ale budou muset počkat… Stejně jako na odpověď na otázku, kolik mezi ně v září přibude nových spolužáků.

Cíl Montessori pedagogiky však Markéta Gajdošová vidí jasně. „V dětech pěstujeme motivaci a chuť se učit. A to je důležité," říká závěrem. 


Pomýšlejí i na druhý stupeň
Montessori třída v Jamném nad Orlicí funguje od září loňského roku při Základní škole Jamné nad Orlicí. Učí se tu pět prvňáků, jeden druhák a dva třeťáci. Vždy v pondělí si na každý týden vytváří svůj plán učiva, a ten postupně plní. Notýsky se známkami ani domácí úkoly tu ale nevedou. „Rodiče nám musí důvěřovat, je to o komunikaci," říká předsedkyně spolku Je otevřeno, který vznik třídy inicioval, Miroslava Bednářová. „Máme dobře našlápnuto, cílem je třídu udržet," nastiňuje další cíle a podotýká, že ve zhruba dvouletém horizontu musí vyřešit také druhý stupeň. Mluví se tu i o možnosti domácího vzdělávání, to je však hudba budoucnosti. Co je však blízko, jsou zápisy. V Montessori třídě, stejně jako do běžné první třídy místní školy, proběhne 27. dubna. „Na koberečcích připravíme zábavné aktivity v duchu Montessori," předestírá plán učitelka Markéta Gajdošová. Zájemcům pak škola nabízí možnost nahlédnout do běžného vyučování.