O výstavbě úzkorozchodné dráhy pro svoz šamotu a lupku rozhodli v Mladějově v roce 1918. S jejím budováním začínali ruští zajatci. „V roce 1919 byla dráha zprovozněna k Vekslu a o rok později až do Mladějova. Poslední vagon vyjel z dolů třináctého září 1991. Dráhu využívali dělníci ještě asi čtyři roky k sanačním pracím,“ uvedl Miloš Kopřiva, předseda mladějovské průmyslové dráhy. Ihned po ukončení provozu se objevily první kontakty pro zachování dráhy. Přijeli první nadšenci, kteří se snažili zachránit koleje i historické lokomotivy z roku 1920 a 1929.

V areálu Průmyslového muzea v Mladějově dnes lidé nenajdou jen vlaky. K vidění tady je i stavební technika, buldozery nebo staré motocykly. V jedné z hal se nacházejí i zachovalé kočárky. Návštěvností se muzeum vyrovná některým zámkům. „Vloni přijelo asi čtrnáct tisíc lidí, z toho pět a půl tisíce jsme jich svezli vlakem,“ dodal Miloš Kopřiva. Letos zde ale zaznamenali dopady ekonomické krize. Sezona se rozjíždí pomaleji než dříve.