Po zhruba třech týdnech byl včera znovu otevřen provoz ve Smetanově ulici v centru města. Uzavřena byla v souvislosti s plánovanou výstavbou pěší zóny, která by na tomto místě měla podle plánů ústecké radnice vzniknout ještě v tomto volebním období.

Měření přinesla užitečné poznatky

Cílem pokusu bylo zjistit, kam se „přelije“ doprava z poměrně frekventované Smetanky a jak uzávěra ovlivní provoz na dalších komunikacích – především v ulicích Tvardkova a T. G. Masaryka. Na toto téma se hovořilo včera na pravidelné tiskové konferenci vedení města.

Jak uvedl zástupce starosty Zdeněk Ešpandr, sčítání projíždějících vozidel na zmíněných komunikacích před a při uzávěře Smetanky přineslo řadu zajímavých poznatků. „Měřilo se vždy čtyři hodiny – dvě dopoledne a dvě odpoledne, vždy ve stejný čas. Před uzávěrou projelo v únoru Smetanovovu ulicí 1170 vozidel, z nich 428 ve směru od nemocnice a 742 k nemocnici. Sčítání, která byla prováděna při uzávěře Smetanovy ulice, ukázala poměrně přesně, že vozidla, která jezdila od nemocnice, se ze čtyřiceti procent přelila do Tvardkovy ulice, šedesát procent vozidel pak do ulice T. G. Masaryka,“ uvedl včera místostarosta.

Třítýdenní uzávěra frekventované ulice v centru bývalého okresního města přinesla mnoho poznatků. Nebyla ale určitě bez problémů.

„Trochu nevysvětlitelná je skutečnost, že zhruba tři stovky aut, které před uzávěrou projížděly směrem k nemocnici, nebyly při uzávěře registrovány při sčítání na Tvardkově ulici, kam by měly směřovat. Buď to byla auta, která použila Smetanku jako průjezd centrem, možné je také to, že do této ulice zajížděli s auty lidé cestou do zaměstnání. To budeme muset ještě zjišťovat,“ uvedl zástupce starosty Zdeněk Ešpandr, který má dopravní problematiku v popisu své práce. Jak doplnil, jako kritické místo se jevila Dělnická ulice. „Tudy možná část ze ´zmizelých´ aut projížděla. Tady vznikaly neukázněností řidičů tlačenice, ať už to bylo u školy a mateřské školy, nebo u lidové jídelny,“ tvrdí místostarosta. Uzávěra také podle jeho slov ukázala, že v Ústí nemusí být až tak málo parkovacích míst, jak někdy řidiči tvrdí. „Spíš jde o to, že řidiči nechtějí stát na placených parkovištích, a tak stojí po chodnících a všude možně ve městě.“

Podle tvrzení radnice se v souvislosti s uzávěrou Smetanovy ulice nevyskytly ze strany obyvatel města nějaké zásadní připomínky či stížnosti. „Sami jsme požádali ředitele škol i představitele úřadů a organizací, kterých se tato akce dotkla, aby nám poskytli své zkušenosti a poznatky spojené s uzavírkou,“ podotkl Zdeněk Ešpandr.

Na veřejnost se ale dostala informace, že obyvatelé Tvardkovy ulice iniciovali petici, která nesouhlasí se záměrem města uzavřít Smetanovu ulici a v jejím prostoru vybudovat pěší zónu. „Sice jsme něco podobného také zaslechli, oficiální petice se k nám ale zatím nedostala,“ odpověděl na dotaz Deníku další z místostarostů Luboš Bäuchel.