Za okleštěnými jízdními řády a neodjetými spoji, které už od konce minulého roku komplikují život cestujícím v kraji, stojí podle dopravce a krajských představitelů vysoká nemocnost řidičů.
„Zde se však situace pomalu lepší a daří se nám do systému vkládat spoje, které nejezdily v rámci omezení,“ uvedl k současné situaci náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
Podle něj však situaci může zkomplikovat válka na Ukrajině. „Dopravce má řadu ukrajinských řidičů, u kterých je situace nejistá,“ uvedl Kortyš a dodal, že se několik ukrajinských řidičů v posledních týdnech nevrátilo z dovolené. „Ti, kteří měli dorazit zpět do Čech, již bohužel nemohli,“ uvedl Kortyš.
Psali jsme již:

Ve společnosti ICOM transport pracuje podle ředitele ČSAD Orlickoústecko Radka Kuběnky na tři stovky Ukrajinců. Problémy ale podle něj prozatím nenastaly.
„Podle našich informací žádný ze zaměstnanců nedostal povolávací rozkaz a nešel bojovat do své domoviny,“ řekl Kuběnka. Připustil však, že situace je krajně nejistá. „Může se stát, že řidiči budou muset kvůli vojenskému konfliktu na Ukrajině opustit Českou republiku,“ dodal.
Takové důvody by pochopitelně vedly k nastavení nových opatření. Podle aktuálních informací se však provoz vrátí do normálu už 21. března.

Komunikaci dopravce směrem k cestujícím a personální politiku dlouhodobě kritizuje předseda odborové organizace Karel Picek.
„Cestující si na šlendrián, který nezavinili, museli zvyknout a doplácí na neschopnost aktérů aféry. Kdo zaplatí za mizerné zabezpečení veřejné dopravy, kterou si všichni platíme, je už předem známo,“ vzkázal Picek v reakci na skutečnost, že výpadky v autobusové dopravě trvají už řadu měsíců.
Skutečností však zůstává, že ČSAD v Pardubickém kraji pomalu končí. V červnu jej vystřídá dopravce BusLine.

Picek navíc dlouhodobě upozorňuje na nový tendr na Blanensku, kde od podzimu obsluhují spoje právě autobusy ČSAD. „Ze zpráv, které dostávám od zaměstnanců, může být podle jejich slov za nedostatkem řidičů údajné odklonění některých z nich do nově vyhraných oblastí v Blansku nebo Boskovicku,“ vysvětlil.ČSAD chybí zaměstnanci, kteří jsou podle vedení firmy nemocní nebo v karanténě. Odbory, ale i zaměstnanci, se kterými redakce Deníku hovořila, vidí příčinu jinde.
To před časem potvrdil také řidič z Lanškrounska, který jako šofér pracuje zhruba 40 let.
„Podle mě hlavní příčinou není covid, ale vyhrané výběrové řízení na jižní Moravě. Jezdí se tam za úplně jiných podmínek a dopravci hrozí vyšší sankce,“ uvedl řidič. Podle něho z Lanškrounska odešli do Jihomoravského kraje právě čtyři Ukrajinci. „Oni tu nemají takové zázemí. Je jim jedno, kde budou spát,“ dodal.

Vedení ICOM transport ale odmítá Karla Picka v roli předsedy odborářů. „Pan Picek nezastupuje naše zaměstnance,“ sdělil generální ředitel Zdeněk Kratochvíl.
Picek však namítá, že odborová organizace nemá zákonnou povinnost prokazovat svou působnost u zaměstnavatele. „Platné zákony ukládají povinnost oznamovací, a tu jsme prokazatelně splnili, jako i to, že jsme právoplatné odbory u ČSAD,“ kontroval.