Vrásky dělá veřejnosti například autobus, který pravidelně jezdil ze zastávky Tvardkova v Ústí nad Orlicí v 6.22. „Bydlím v Ústí nad Orlicí a já i můj syn denně dojíždíme do práce a školy do České Třebové. Syn se spolužáky jezdil vždy v 6.20 k poliklinice v České Třebové. To ale tento školní rok neplatí. Jak se máme nyní dostat včas do školy,“ ptá se řečnicky Olga Břízová, která pracuje jako asistentka pedagoga.

Ona sama je v České Třebové zaměstnaná, do práce na sedmou hodinou ranní už se ale jen tak nedostane. „Já jsem rezignovala. Tolik let vše fungovalo a teď toto,“ postěžovala si. Podle nového autobusového řádu navíc řada spojů vyjíždí pouze z autobusového nádraží a nestaví na obvyklých zastávkách. „Takové změny přinesou cestujícím jen potíže,“ uvedla Břízová.

Autobusové nádraží - ilustrační foto.
Další rušení autobusových spojů na Orlicku. BusLine stále nemá dostatek řidičů

Lidé, kteří cestují nejen z České Třebové si navíc musí zvyknout, že autobus staví především na nádražích, nikoliv na obvyklých zastávkách. Podle hejtmana Martina Netolického kraj konzultoval zrušené spoje s místními samosprávami. „Detailně jsme procházeli každý dílčí spoj. Takto jsme identifikovali 203 spojů, které podle BusLinu nemají velký dopravní význam, protože je využívá minimum cestujících,“ potvrdil Netolický a připustil, že současná podoba jízdního řádu nemusí být definitivní. „Pokud by se ukázalo, že je po určitých spojích přece jen poptávka, budeme se ji snažit zohlednit v další, tedy prosincové změně řádu,“ dodal Netolický.

Autobusovou dopravu v kraji přebírají noví dopravci.Autobusovou dopravu v kraji přebírají noví dopravci.Zdroj: Deník/Karolína VelšováKe změnám v jízdních řádech kraj přistoupil už na začátku srpna. „Zavedli jsme upravený prázdninový režim, ve kterém jsme vypustili 40 spojů z přibližně 1 500, které BusLine v prázdninovém provozu denně zajišťuje,“ uvedl náměstek dopravy Michal Kortyš.

Změny v jízdních řádech nastaly na Orlickoústecku a Svitavsku od 1. září. „BusLine zajišťuje ve školním roce přibližně 1 700 spojů denně. Nový jízdní řád nepočítá s 67 spoji,“ řekl Kortyš. Spoje, které kraj zrušil, prý mají nízkou vytíženost nebo v blízkém čase existuje alternativa buď v autobusové, či v železniční dopravě.

Nedostatek šoférů

Ke zrušení vybraných spojů přispěl velkou měrou kritický nedostatek šoférů, se kterým se nový dopravce, společnost BusLine, od června potýkal. „Situace v nákladní i osobní dopravě je obecně velmi kritická. Problém je systémový a nedá se vyřešit bez spolupráce s vládou,“ obhajoval dříve šéf BusLinu Michal Hanč.

Nedostatek řidičů ale někteří zaměstnanci vysvětlovali i podmínkami, které BusLine šoférům nastavil. Jedním z problémů jsou například šoférky, které na některých místech stále chybí. „To se děje na nádraží v Žamberku. Tam řidič zkrátka nemá, kam by si odskočil na toaletu, tak mu nezbývá nic jiného než se postavit k nejbližšímu sloupku a potřebu vykonat,“ vylíčil řidič z Orlickoústecka, který jako šofér pracuje celý život, ale ze strachu o práci si nepřál být jmenován.

Autobusovou dopravu v kraji přebírají noví dopravci.
Nevydařená premiéra nového dopravce v našem kraji. BusLine dnes zrušil sto spojů

Nejedná se však o problém v jediné lokalitě, nedotažená řešení znesnadňují řidičům práci na celé řadě dalších míst. „Když ráno z garáží vyjíždím o půl páté a přijedu na autobusové nádraží v Ústí, musím čekat až do šesti do rána, než se otevřou záchody. O víkendech jsou toalety navíc zavřené úplně,“ uvedl šofér, jenž pro BusLine jezdí od června.

Cestující si navíc v letních měsících stěžovali na nízkou informovanost. Pro přehled o zrušených spojích jim sloužila pouze excelová tabulka uložená v hlubinách internetu. Kraji se nyní po vlně kritiky podařilo propojit integrátora dopravy s internetovým portálem IDOS. V případě nenadálých situací by se tak cestující o zrušeném spoji měli dozvědět snadněji. „Pokud bychom nyní měli do 23.00 nahlášeno, že některý spoj nejede, od druhého dne se již cestujícím nezobrazí ve vyhledávači,“ vysvětlil Kortyš.