Hezké počasí inspiruje motorkáře ke stále častějším vyjížďkám. Ti, kteří ale zatím po motorkách pouze zálibně koukají a teprve se chystají podat si přihlášku k výcviku, musí počítat s novými pravidly.

POTŘEBUJÍ DVA STROJE NA JEDNU ZKOUŠKU

„Je to složitější," potvrzuje majitel autoškoly Ondřej Bartoš, který školí řidiče v Ústí nad Orlicí a dalších čtyřech městech okresu.

Podle nových pravidel žadatele o řidičské oprávnění na motocykl čeká praktická zkouška na cvičišti a následně i samostatná jízda v provozu za dohledu cvičitele na jiném vozidle. Žadatel musí prokázat, že umí motocykl bezpečně ovládat, vyhnout se překážce, zabrzdit nebo zaparkovat. V provozu pak prokazuje osvojení správného způsobu jízdy včetně jízdy v zatáčkách nebo na křižovatkách.

I v ústecké autoškole tedy musel výcvik doznat změn. Začátky však zůstávají stejné, základy si žák osvojuje s instruktorem v zádech. „Pak už ale žák jezdí také sám," říká Ondřej Bartoš s tím, že instruktor jede na své motorce a s žákem komunikuje pomocí interkomů.

„Jsme rádi, že takové zkoušky jsou, protože se eliminují uchazeči, kteří na to nemají," uvedl místopředseda Asociace zkušebních komisařů Miroslav Hána. V republikovém měřítku sice zájem o status motorkáře s novým systémem opadl, v ústecké autoškole to však nepociťují.

Za loňský rok prošlo kurzem získání „řidičáku" na motocykl okolo padesátky lidí. „Letos už jsme na třiceti přihlášených, ze začátku jich vždy nabereme víc, když je teplo, pak už počet žádostí klesá," upřesnil Ondřej Bartoš.

CO SI MÁME OD ZMĚNY SLIBOVAT?

Lépe připravené začínající řidiče? Či snad méně nehod? Právě motorkáři jsou jednou z nejzranitelnějších skupin účastníků silničního provozu – zatímco řidiče automobilů chrání plechy, u motorkářů může dopad nehody zmírnit maximálně helma a správné ochranné prvky na těle. „V 50 procentech případů zaviní dopravní nehodu mladý řidič s nedostatečnou praxí nebo naopak začínající motorkáři ve starším věku," uvedl šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Za loňský rok vzrostl počet usmrcených motorkářů na českých silnicích o šest na 81, přičemž nejčastějšími příčinami nehod jsou nepřizpůsobení rychlosti, nezvládnutí řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti motorkářů.

Změna zkušebního systému by měla podle vedoucího Besipu Martina Faráře lépe připravit začínající řidiče na silniční provoz. „V prvních dvou letech po získání řidičského oprávnění totiž dochází k nejtragičtějším haváriím a následky bývají hrozivé. Mimo jiné také proto, že ne všichni motocyklisté svůj stroj ovládají na patřičné úrovni. A to by měl nový systém zkoušky prověřit," dodal.