Autobusy nyní jezdí v takzvaném provizoriu, to by mohlo skončit 12. prosince, konkrétní termín je ale ještě v jednání. „Naplánovaný prosincový termín je z důvodu neustálého prodlužování a odvolávání firem ohrožen, a proto budeme intenzivně jednat s novými dopravci o tom, kdy je z jejich pohledu reálné zahájení provozu. Naším cílem je, aby se noví dopravci objevili na linkách co nejrychleji a ne až v červnu příštího roku, kdy se budou měnit jízdní řády,“ řekl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš s tím, že přesné datum by měl kraj s dopravci nalézt během srpna.

Celková hodnota desetileté zakázky pro všechny oblasti a dopravce činí 6,745 miliard korun. Kraj by měl výrazně ušetřit, jelikož právě cena za kilometr byla při tendru rozhodujícím kritériem. „Díky novým dopravcům by měl kraj ušetřit desítky milionů korun. Hodně ale bude záležet na tom, zda se počty cestujících vrátí do předcovidového stavu,“ poznamenal Kortyš.

Vybraní dopravci

Jevíčsko - BusLine

Litomyšlsko - BusLine

Lanškrounsko - BusLine

Orlickoústecko - BusLine

Přeloučsko - Umbrella

Chrudimsko - Arriva Východní Čechy

Poličsko - ZDAR

Holicko - Car – Tour

Rozsah dopravy se podle uzavřených smluv může měnit v rozsahu 18 procent. Objednavatel tak může reagovat na zvýšení nebo snížení poptávky po veřejné dopravě.

Podobně jako v jiných krajích provázely výběrové řízení na zajištění dopravní obslužnosti problémy. Noví dopravci měli být známí už na podzim 2019, ale první tendr antimonopolní úřad zrušil. Podle jeho tehdejšího předsedy Petra Rafaje se Pardubický kraj tím, že při zadání veřejné zakázky požadoval předložení bankovní záruky vydané výhradně bankou se sídlem v České republice, dopustil diskriminace. „Zájem zadavatele, aby se záruka řídila českým právem, je legitimní, neodůvodňuje však omezení ve vztahu k bankám,“ sdělil Rafaj.

Krajská samospráva rovněž požadovala, aby část spojů zajišťovaly autobusy s maximální délkou devět metrů. Současně však zadavatel připustil náhradu autobusy většími, ovšem až od 10,5 metru. Podle úřadu tím vyloučil použití autobusů o délce více než devět a méně než 10,5 metru.

„Zadavatel tím vytvořil bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže. Neshledal jsem žádný relevantní a objektivní důvod pro vyloučení nasazení přechodového typu autobusů na dotčených spojích,“ dodal Rafaj.

NAPODRUHÉ V POŘÁDKU

Napodruhé už ÚOHS shledal podmínky výběrového řízení v pořádku, byť i při druhém pokusu najít dopravce byly podány námitky. „Jsme přesvědčeni, že se na naší straně chyba nestala a jsem rád, že nakonec ÚOHS rozhodl v náš prospěch. Pevně věřím, že se v rámci nové desetileté smlouvy zlepší komfort pro cestující, protože se zvýší konkurenční prostředí mezi dopravci. Důležité je, že všechny společnosti budou zařazeny do našeho integrovaného dopravního systému IREDO," uvedl hejtman Martin Netolický.

Výběrové řízení rozdělilo kraj na osm oblastí, hned ve čtyřech uspělo sdružení firem BusLine LK a BL14. V dalších čtyřech oblastech budou jezdit čtyři různí dopravci. Dosud dominantní dopravce Arriva Východní Čechy bude dál jezdit jen na Chrudimsku, úplně v kraji končí společnost ČSAD Ústí nad Orlicí, která obsluhovala většinu linek ve východní části kraje.

Firma BusLine počítá s tím, že nasadí celkem 131 autobusů, převážně od firmy Sor Libchavy. „Předpokládáme stoprocentně bezbariérové, nízkopodlažní vozy. Počítáme s celovozovou klimatizací, bezplatnou wi-fi a u vybraných sedadel s nabíjecími USB porty,“ sdělil majitel skupiny BusLine Jakub Vyskočil.

Tak jako všichni autobusoví dopravci vnímá i BusLine velmi složitou situaci se sháněním řidičů. „Jsme připraveni řidičům nabídnout velmi zajímavé podmínky. Naším cílem je, aby ti, kteří nyní obsluhují námi nově vysoutěžené linky, na nich mohli zůstat a i nadále působit v místech, kde to dobře znají a mají rodinné zázemí,“ dodal Vyskočil.