Už v srpnu letošního roku město Ústí nad Orlicí zaznamenalo stížnosti na řidiče městské hromadné dopravy prostřednictvím jednoho ze zastupitelů města. Stížnosti se konkrétně týkaly špatné komunikace řidičů s cestujícími, telefonování za jízdy a cestujícím vadilo i to, že řidiči neměli nasazenou ochranu dýchacích cest.
K výtkám se přidala také Zuzana Pohorská, která službu denně využívá. „Dojíždím MHD na vlak. Nejednou jsem se setkala se situací, že autobus vůbec nedorazil. Kde a jak si mám stěžovat, to skutečně netuším,“ řekla na adresu řidičů.
Před čtyřmi lety jsme psali:
„Já jsem byl vždy spokojený. Jsem rád, že MHD v Ústí máme,“ uvedl Petr Horák. Debata k tématu se rozpoutala také na sociálních sítích. „Jezdím často do jiných podobně velkých měst a řeknu vám, že tuhle službu nám kdekdo závidí,“ zmínila jedna z diskutujících.
Městská hromadná doprava v Ústí nad Orlicí funguje od září roku 2017. Cílem je zajistit pro občany lepší dostupnost strategických bodů ve městě, jakými jsou vlakové nádraží, autobusové nádraží, nákupní zóna nebo ústecký hřbitov a propojit centrum s městskými částmi Kerhartice, Hylváty, Dukla a se sídlištěm Štěpnice. Cena jízdného je pro cestujícího stejná, ať jede jednu zastávku nebo celý okruh
Provoz městské hromadné dopravy zajišťuje ČSAD Ústí nad Orlicí na základě uzavřené smlouvy. Už v srpnu proto zástupci města požádali vedení společnosti o nápravu. Ředitel firmy Radek Kuběnka tak s vedením města na toto téma diskutoval. Podle něj cestujícím vadí, že autobusy nevyčkávají při odjezdu na zpožděné vlaky na zastávce Ústí nad Orlicí, železniční stanice.
„Čekací doby zavedeny nejsou a naši řidiči jsou povinni dodržovat jízdní řád. Je nutné si uvědomit, že případné zavedení by komplikovalo dodržení jízdního řádu následujících spojů a docházelo by opět ke stížnostem cestujících,“ vysvětlil Kuběnka.
Další ze stížností směřovala k tomu, že řidiči za jízdy nemají nasazený respirátor po celou dobu jízdy, to však není jejich povinností. „Řidič jej musí mít nasazený v době, kdy odbavuje cestující. Dle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nemusí mít řidič během jízdy z bezpečnostních důvodů nasazenou ochranu úst a nosu,“ vysvětlil Deníku Kuběnka.
Ochotu společnosti řešit stížnosti potvrdil po jednání také starosta města Petr Hájek. „Ze strany ČSAD je zájem stížnosti řešit ke spokojenosti cestující veřejnosti, u podnětů je však potřeba specifikovat datum jízdy a hodinu, aby je bylo možné prošetřit a probrat s konkrétním řidičem,“ uvedl Hájek.
Kuběnka navíc už v létě ujistil, že se všemi řidiči absolvovali dispečeři důrazné pohovory. „Je i v našem zájmu službu provádět co nejlépe, bez stížností a připomínek. Proto nabízíme cestujícím možnost, aby případné požadavky na zlepšení služby komunikovali přímo s našimi dispečery,“ vyzval Kuběnka.
Odboráři to vidí jinak
Po třech letech zavedli druhou linku
Zájem obyvatel o MHD vedl město k tomu, že v roce 2020 byla zavedena druhá linka. Nasazovány jsou bezbariérové a nízkokapacitní autobusy značky Iveco.
Předseda odborového svazu Karel Picek však na situaci nahlíží z jiného úhlu a zároveň dodává, že o stížnostech na řidiče vedení společnosti odbory neinformuje. „Navíc evidujeme případ, kdy nebyla stížnost cestujícího na řidiče projednána ani s ním,“ sdělil Picek.
Ten zároveň upozornil, že řidiči autobusů mohou pracovat až 16 hodin denně a bývají vystaveni mnoha rizikovým faktorům. „Mají navíc velmi nízké mzdy a u firmy není už dva roky uzavřena kolektivní smlouva, přestože využíváme všech zákonných prostředků, aby došlo k jejímu uzavření a sociálnímu smíru,“ dodal Picek.