Už v srpnu letošního roku město Ústí nad Orlicí zaznamenalo stížnosti na řidiče městské hromadné dopravy prostřednictvím jednoho ze zastupitelů města. Stížnosti se konkrétně týkaly špatné komunikace řidičů s cestujícími, telefonování za jízdy a cestujícím vadilo i to, že řidiči neměli nasazenou ochranu dýchacích cest.

K výtkám se přidala také Zuzana Pohorská, která službu denně využívá. „Dojíždím MHD na vlak. Nejednou jsem se setkala se situací, že autobus vůbec nedorazil. Kde a jak si mám stěžovat, to skutečně netuším,“ řekla na adresu řidičů.

Před čtyřmi lety jsme psali:

Městská hromadná doprava v Ústí nad Orlicí.
MHD více přizpůsobili odjezdům vlaků

„Já jsem byl vždy spokojený. Jsem rád, že MHD v Ústí máme,“ uvedl Petr Horák. Debata k tématu se rozpoutala také na sociálních sítích. „Jezdím často do jiných podobně velkých měst a řeknu vám, že tuhle službu nám kdekdo závidí,“ zmínila jedna z diskutujících.

Městská hromadná doprava v Ústí nad Orlicí funguje od září roku 2017. Cílem je zajistit pro občany lepší dostupnost strategických bodů ve městě, jakými jsou vlakové nádraží, autobusové nádraží, nákupní zóna nebo ústecký hřbitov a propojit centrum s městskými částmi Kerhartice, Hylváty, Dukla a se sídlištěm Štěpnice. Cena jízdného je pro cestujícího stejná, ať jede jednu zastávku nebo celý okruh

Provoz městské hromadné dopravy zajišťuje ČSAD Ústí nad Orlicí na základě uzavřené smlouvy. Už v srpnu proto zástupci města požádali vedení společnosti o nápravu. Ředitel firmy Radek Kuběnka tak s vedením města na toto téma diskutoval. Podle něj cestujícím vadí, že autobusy nevyčkávají při odjezdu na zpožděné vlaky na zastávce Ústí nad Orlicí, železniční stanice.

„Čekací doby zavedeny nejsou a naši řidiči jsou povinni dodržovat jízdní řád. Je nutné si uvědomit, že případné zavedení by komplikovalo dodržení jízdního řádu následujících spojů a docházelo by opět ke stížnostem cestujících,“ vysvětlil Kuběnka.

Další ze stížností směřovala k tomu, že řidiči za jízdy nemají nasazený respirátor po celou dobu jízdy, to však není jejich povinností. „Řidič jej musí mít nasazený v době, kdy odbavuje cestující. Dle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví nemusí mít řidič během jízdy z bezpečnostních důvodů nasazenou ochranu úst a nosu,“ vysvětlil Deníku Kuběnka.

Ošetření u zubního lékaře. Ilustrační foto.
Bolí vás zub? Tak to musíte do Brna. Zubaři se našemu kraji vyhýbají

Ochotu společnosti řešit stížnosti potvrdil po jednání také starosta města Petr Hájek. „Ze strany ČSAD je zájem stížnosti řešit ke spokojenosti cestující veřejnosti, u podnětů je však potřeba specifikovat datum jízdy a hodinu, aby je bylo možné prošetřit a probrat s konkrétním řidičem,“ uvedl Hájek.

Kuběnka navíc už v létě ujistil, že se všemi řidiči absolvovali dispečeři důrazné pohovory. „Je i v našem zájmu službu provádět co nejlépe, bez stížností a připomínek. Proto nabízíme cestujícím možnost, aby případné požadavky na zlepšení služby komunikovali přímo s našimi dispečery,“ vyzval Kuběnka.

Odboráři to vidí jinak

Po třech letech zavedli druhou linku

Zájem obyvatel o MHD vedl město k tomu, že v roce 2020 byla zavedena druhá linka. Nasazovány jsou bezbariérové a nízkokapacitní autobusy značky Iveco.

Předseda odborového svazu Karel Picek však na situaci nahlíží z jiného úhlu a zároveň dodává, že o stížnostech na řidiče vedení společnosti odbory neinformuje. „Navíc evidujeme případ, kdy nebyla stížnost cestujícího na řidiče projednána ani s ním,“ sdělil Picek.

Ten zároveň upozornil, že řidiči autobusů mohou pracovat až 16 hodin denně a bývají vystaveni mnoha rizikovým faktorům. „Mají navíc velmi nízké mzdy a u firmy není už dva roky uzavřena kolektivní smlouva, přestože využíváme všech zákonných prostředků, aby došlo k jejímu uzavření a sociálnímu smíru,“ dodal Picek.