Podle mluvčí O2 Czech Republic Lucie Pecháčkové jejich počet za poslední desetiletku klesl na třetinu. A rušit se bude dál, v prvním pololetí letošního roku jich přestane sloužit zhruba dvacet. „Plány ale ještě nejsou finální," upozornila mluvčí s tím, že snižování počtu je přirozený proces.

VOLAL DO PORODNICE

Takzvaný zlatý věk budek nastal ve dvou érách. Nejprve za Československé socialistické republiky, kdy byly telefonní ústředny nedostatkovým zbožím. Druhý vrchol nastal po polovině 90. let, automatů bylo tehdy zhruba třicet tisíc. „Z budky jsem volal asi jen dvakrát, nejprve když se narodila dcera a o čtyři roky později i syn," vzpomínal otec dnes již dospělých potomků z Letohradu. „My jsme z nich v dětství vždy vybírali drobné, měli jsme na to fígl," prozradila s úsměvem mladá žena z České Třebové. Na přelomu tisíciletí ale rostoucí počet automatů uťal rozvoj telefonních sítí.

Dnes se ruší nejen nevýdělečné automaty, ale vliv na jejich počet má i slučování automatů na mince a karty, operátor pak přihlíží i k tomu, zda je umístěn na zdi, či v kabině.

Automatům se nevyhýbají ani vandalové, dost často jde o sprejery. „Častější problém je ovšem jako z pohádky o Machovi a Šebestové – utržené sluchátko," dodala Lucie Pecháčková.

Dvě třetiny hovorů z budek tvoří volání do mobilních sítí, lidé volají i na tísňové linky (3%hovorů), do zahraničí (3%), na zelené linky (4%), do pevných sítí (5%) a na bezplatná čísla (16%).