V kuchyni najdeme pro oves mnohé využití, od obalování řízků až po zdravé sladkosti.
Oves jako takový se k přípravě pokrmů nepoužívá. Využívají se ovesné vločky, které vznikají rozdrcením ovesných zrn. Vločky obsahují spoustu bílkovin, nenasycených mastných kyselin a vitamínů. Najdeme v nich také železo, vápník, fosfor a lecitin. Jsou výborným zdrojem rozpustné vlákniny, která napomáhá snižovat cholesterol a glukózu v krvi.
Ovesné vločky jsou nejen zdravé, ale také dietní. Objevují se téměř v každém dietním jídelníčku. Obsahují málo kalorií a dokáží zasytit na dlouhou dobu. Konzumace pokrmů s ovesnými vločkami podporuje nárůst svalové hmoty a pomáhá při hubnutí a tvarování postavy.
Vločky jsou k dostání v každém obchodě s potravinami, a to ve formě celých jader nebo jemně nadrcené. Koupit se dá i ovesná mouka, kterou lze však velmi snadno vyrobit doma v kávomlýnku či mixéru.
Ovesné vločky v receptech
Nejčastěji je tato surovina používána pro přípravu kaší, nádivek, karbanátků, jako zavářka do polévek nebo v ní můžeme obalit řízek místo ve strouhance. Ovesnými vločkami je možné jídlo dietně a zdravě nastavit. Ovesnou mouku můžeme použít do receptů na sladké moučníky, sušenky nebo koláče. Těsto se nerozpadá a drží hezky pohromadě.
Mnoho receptů na slané i sladké pokrmy najdete na internetu nebo v různých časopisech o vaření. My vám nabízíme dva tipy, které rozhodně stojí za vyzkoušení.
Placky z ovesných vloček a zeleniny
Ingredience: 150 g ovesných vloček, majoránka, česnek, sůl, sekaná petrželka, osmažená cibulka, 200 ml vývaru, 100 g vařené nebo mražené zeleniny dle chuti, 2 vejce, olej.
Postup: Všechny suroviny kromě zeleniny, vajec a oleje smícháme a necháme přibližně hodinu bobtnat. Poté přidáme zeleninu a vejce, promícháme a tvoříme placky, které smažíme na oleji z obou stran.
Domácí ovesné sušenky
Ingredience: 1 hrnek ovesných vloček, 1 hrnek špaldové mouky, 1/3 hrnku cukru, 1/2 hrnku strouhaných vlašských nebo lískových ořechů, 130 g másla, 2 lžíce medu, 2 lžíce vody, 1 a 1/2 lžičky jedlé sody, špetka skořice, lžička vanilkové esence, semínka dle chuti (lněná, dýňová, slunečnicová). Můžete přidat i sušené ovoce, čokoládu nebo kokos. Fantazii se meze nekladou.
Postup: Smíchejte vločky, mouku, cukr, skořici, vanilku a ořechy. V malém hrnci rozpusťte máslo se sirupem. V horké vodě rozmíchejte sodu, kterou poté přidejte k máslu. Rozehřátou směs nalijte k té vločkové a dobře promíchejte. Z těsta tvarujte placky a ukládejte je na plech vyložený pečicím papírem. Nezapomeňte nechat dostatečné rozestupy mezi jednotlivými sušenkami na plechu. Pečte v předehřáté troubě na 150°C po dobu 15 až 20 minut.