„Není pochyb, že bez intervence odborů by se pro zaměstnance nezměnilo vůbec nic. Osobně jsem se účastnil obou mítinků se zaměstnanci, které dohodě předcházely, ocenil jsem věcný přístup lidí a jejich vůli podpořit odboráře,“ říká předseda Odborového svazu KOVO Jaroslav Souček.

Podle předsedy základní organizace odborového svazu v Karose Bohuslava Vítka aktuálně probíhá finalizace kolektivní smlouvy. „Předpokládám, že bude podepsána v průběhu příštího týdne. Osobně jsem velmi rád, že se nám podařilo dosáhnout výsledku, který se diametrálně liší od původního návrhu zaměstnavatele,“ upřesňuje.

Jedenáct procent k platu

Dohodu s odbory potvrzuje rovněž vedení společnosti. „Jednání o kolektivní smlouvě bylo ve středu úspěšně ukončeno. Iveco společně s odborovou organizací odsouhlasily pro letošní rok mzdové navýšení v průměru o 11 procent,“ sdělila Deníku PR a marketingová manažerka Katarína Němcová.

Kromě jedenáctiprocentního navýšení mezd byly podle Němcové sjednány i další kolektivní a individuální motivační odměny a bonusy až 34 tisíc. Zachovány zůstaly rovněž ostatní benefity a příplatky, podobně jako v loňském roce. Od dubna vzrostou mzdy v dělnických profesích skoro o 12 procent, technicko-hospodářští pracovníci dostanou přidáno o necelé procento méně. Současně bude všem zaměstnancům vyplacena mimořádná jednorázová odměna tři tisíce.

Původně přišel management na jednání s odbory s návrhem na zvýšení mezd o 2,8 procenta, což se podle ekonomů rovnalo odhadu letošní míry inflace. Zaměstnance návrh firmy pobouřil.

„S tímto návrhem si firma dovolila přijít v době, kdy jí už několik let za sebou rostou zisky. Takový přístup k zaměstnancům považuji doslova za nemravný,“ vyjádřil se předseda odborového svazu Jaroslav Souček.

Na podporu kolektivního vyjednávání proběhlo několik mítinků. Kolektivní vyjednání se podle odborářů táhlo přes půl roku. „Vzhledem k tomu, že v rámci kolektivních vyjednávání nedošlo ke shodě, byl spor předán zprostředkovateli,“ popisuje jeden z klíčových aktérů vyjednávání, vedoucí královéhradeckého Regionálního pracoviště Odborového svazu KOVO Rudolf Procházka.

Předání zprostředkovateli pomohlo

Právě vstup zprostředkovatele do vyjednávání byl podle Procházky zásadní. „Myslím, že právě i rozhodnutí zprostředkovatele bylo zlomem v celém kolektivním vyjednávání, protože to byl pádný argument, před kterým již zaměstnavatel nemohl zavřít oči,“ přiblížil.

Podle údajů z tiskové zprávy se vloni ve Vysokém Mýtě vyrobilo 4 612 autobusů, nejvíce v historii závodu. Meziroční produkce stoupla o 7,6 procenta (326 autobusů). Celých 93 procent produkce míří k zahraničním odběratelům. Nejčastěji do Francie, Itálie a Německa. Ve Vysokém Mýtě zaměstnávalo Iveco podle údajů z konce prosince loňského roku celkem 3 969 zaměstnanců, z toho 3 066 kmenových a 947 agenturních.

Roční tržby dosáhly přes 24 miliard, o pět procent víc než v roce předchozím. Jednaosmdesát procent tržeb pochází z prodeje autobusů. Společnost Iveco vygenerovala provozní zisk 2,98 miliardy (po zdanění téměř 2,74 miliardy). Oproti roku 2018 zisk vzrostl o 658 milionů.

Na mzdy v průměru necelých tří tisíc zaměstnanců vynaložila firma 1,82 miliardy korun, přes 11,3 milionů šlo na mzdy čtyř členů řídících, kontrolních a správních orgánů.