Ještě v březnu to vypadalo, že stavaři začnou jen s dálničním úsekem D35 Ostrov – Vysoké Mýto, bez samotného tunelu Homole, který leží uprostřed úseku. Stavební holding Metrostav totiž napadl tendr na samotný tunel, ve kterém vyhrálo konsorcium Eurovie. Metrostav zpochybnil odbornost vítězného sdružení, zejména projekční kanceláře Amberg Engineering Slovakia. Upozornili na kvalifikaci zaměstnanců Eurovie (celé sdružení je Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK).

Respektovaný facebokový profil o D35 "Dostavba D 35 Opatovice Časy Ostrov Janov Staré Město" tento spor dokonce označil za"poměřování čehosi"

S námitkami se však Ředitelství silnic a dálnic rychle vypořádalo, spor tak nakonec nedošel až k Antimonopolnímu úřadu. Informoval o tom dnes ředitel ŘSD Radek Mátl. 

Ještě včera, při zahájení výstavby úseku D35 od Vysokého Mýta k Litomyšli , to jasné nebylo. „Dnes je poslední den, aby neúspěšný uchazeč mohl podat žádost o přezkum rozhodnutí o nejvýhodnější nabídku na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Já věřím, že se tak nestane. Naše zdůvodnění je opravdu takové, že námitky nikdo nepodá. V tom případě i tunel Homole šéf bychom chtěli na konci dubna,“ uvedl Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl v pondělí.

Vizualizace dálnice D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto s tunelem Homole
VIZUALIZACE: Eurovia postaví i dálniční tunel u Vysokého Mýta, potvrdilo ŘSD

Jeho přání se splnilo. „Nikdo se neodvolal,“ potvrdila v úterý ráno Petra Drkulová z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic. Nic tedy nebrání tomu, aby pátek 26. dubna zahájili jak stavbu úseku Ostrov – Vysoké Mýto i tunelu Homole. „Máme podepsanou smlouvu a připravujeme se na zahájení stavby. Budeme tak mít rozestavěné všechny úseky D35 v Pardubickém kraji, kromě obchvatu Litomyšle a dvou úseků (z Opatovce u Svitav do Mohelnice - pozn. red.), které se budou stavět formou projektu PPP,“ doplnil Mátl.

Celkem se jedná o stavbu tunelu Homole hledám osm uchazečů, vítězná nabídka Eurovie činí jen 71 procent projektované ceny. Tunel byl soutěžen zvlášť kvůli jeho technologické náročnosti, ačkoliv má pouze půl kilometru. Podchází státovku I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta. Snaha o časové sladění tunelu se zbytkem úseku je motivována i kvůli využití vytěženého materiálu z tunelu. 

Vizualizace dálnice D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto s tunelem Homole
Tunel Homole na D35 dá stavařům zabrat. Nesmí se propadnout silnice I/17

Výstavba dálnice D35 v posledních letech nabrala rychlé tempo. „Už druhý rok po sobě máme k dispozici více než 150 miliard korun na dopravní infrastrukturu a do budoucna budeme potřebovat ještě více peněz,“ sdělil Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Pro Ředitelství silnic a dálnic se podle něho letos rozpočet blíží 80 miliardám korun, což je historický rekord.