A tentokrát hned ze dvou resortů, dopravy a kultury. Vít Bárta a Jiří Besser nastínili během jednání na zdejší radnici a následné inspekci „Staré dámy“ plán tolik potřebné rekonstrukce železniční dopravní cesty v Ústí nad Orlicí. Jednoznačně nejdůležitější informací je, že koridor se začne stavět v roce 2012, letošní optimistický termín byl tak o něco málo posunut.

Hodnotili u piva a párku
O komentář k návštěvě, která dostala ústecké nádraží znovu do centra pozornosti všech médií, jsme požádali přímo v nádražní restauraci nejprve Martina Kadrmana, předsedu sdružení Nádraží nedáme! Ze slov muže, který má na svědomí řadu petičních akcí a na Orlickoústecku kromě nádraží zachraňuje také mladkovské lípy, byla znát především úleva. „Hmatatelné je, že se koridor se začne stavět příští rok, rekonstrukce budovy v tom nejlepším výhledu také. To je pro mě nejzásadnější,“ zdůraznil. A v pozitivním duchu hovořil dále. „Nemyslím si, že dojde v nejbližší době k nějakému konfliktu mezi jednotlivými stranami,“ zmínil Martin Kadrman skutečnost, že všechny zainteresované subjekty po letech konečně táhnou za jeden provaz, v tomto případě spíše kolej.
To samé si myslí i bývalý děkan Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy Pavel Kovář, další ze členů sdružení, který Deníku řekl mimo jiné: „Hodnotím kladně hlavně to, že se dohodly všechny úrovně, co mají k nádraží co říci. To znamená dva resorty, kraj a starosta. To považuji za základ, že budou spolupracovat na jedné koncepci.“ Znepokojen je ovšem možným vybudováním sítě tunelů v rámci modernizace úseku Ústí nad Orlicí – Choceň, jejichž odpůrci poukazují na nevratné poškození krajiny. „Záleží hodně na provedení. Cestující by přišli o krásné výhledy při průjezdu zakrouceným kaňonem. Olga Sommerová už s jistou dávkou nadsázky řekla, že natočí poslední vlak projíždějící po staré trati. Otázkou je, zda to tak bude,“ míní profesor geobotanik.

Malé ale: proč nebude výpravní?
Radost ze zachování „Staré dámy“ měl také další z profesorů v řadách sdružení, architekt Jiří Suchomel. Stejně jako jeho kolegové byl ale překvapen sdělením ministra dopravy Víta Bárty, že se s budovou z roku 1874 nepočítá do budoucna coby výpravní. „Pořád jsem osobně přesvědčen, že budovu lze využít aspoň z části pro účely železniční přepravy. Úplně ji vynechat mi přijde zbytečné. Neznám konkrétní důvody, nejsme účastníky věcných jednání, což nás velmi mrzí,“ posteskl si proděkan liberecké univerzity.
„Nás jako sdružení nová informace zaskočila, ale doufám, že budova zůstane jako potenciální lákadlo pro turisty. To je její využití. Spokojen jsem s malým ale,“ dodal k tomu Pavel Kovář. Drobné rozpaky jsou patrné i z vyjádření jinak spokojeného Martina Kadrmana, který ale po „aktivisticku“ ještě nehází flintu do žita. „Zajímají nás skutečnosti, které situaci obrátily,“ sdělil Deníku, ale zároveň vyloučil, že by sdružení do budoucna plánovanou rekonstrukci koridoru a budovy jakkoliv zdržovalo.
„Nyní nevystupujeme jako samotné sdružení, ale jako člen poradního orgánu meziresortní komise, jejímž šéfem je pan Dian. Snažíme o nalezení smysluplného využití současné budovy, k tomu nám určitě pomůže právě meziresortní komise. Předložíme aktualizované návrhy, vše ostatní je věcí diskuze,“ uzavřel Martin Kadrman.

JAN POKORNÝ