Ačkoliv BusLine drží pomyslný volant Pardubického kraje už měsíc, stále se mu nedaří splnit to, za co Pardubický kraj, a tím i veřejnost platí. Krajský náměstek pro dopravu Michal Kortyš už na konci června sliboval zlepšení. „Při nástupu prázdninového jízdního řádu očekáváme, že vzhledem k poklesu spojů bude dopravce schopen tyto zajistit svými silami,“sdělil Kortyš.

Každodenní přehled neodjetých spojů najdete ZDE

Opatrnější byl v červnu provozní ředitel společnosti BusLine Michal Hanč. „Přes léto chceme situaci zkonsolidovat a uděláme všechno pro to, aby od září k výpadkům ve spojích nedocházelo,“ řekl Deníku. Ačkoliv v létě jezdí denně o 14 turnusů méně, za den se stále ruší téměř stovka spojů.

Psali jsme již:

Odchod BusLine nezvažuje

Pardubický kraj tak už v minulých týdnech vyzval společnost, aby zvážila, zda je schopná dostát svých závazků. „Odchod z vysoutěžených oblastí vedení BusLinu zcela jistě nezvažuje. Hledáme řešení, jak spoje zabezpečit,“ opáčil provozní ředitel společnosti Michal Hanč.

Společnost BusLine působí ve čtyřech oblastech Pardubického kraje. Jedná se o Orlickoústecko, Lanškrounsko, Jevíčsko a Litomyšlsko. Denně by tak měl BusLine vypravit 1729 spojů, v době prázdnin o 150 spojů méně.

Kraj chce nyní po firmě garanci, že se stav ještě nezhorší. „Dopravce jsme informovali, že v průběhu července budeme chtít jasné záruky, že s příchodem nového školního roku budou všechny spoje zajištěny bez jakýchkoliv komplikací. Situace na pracovním trhu je složitá, ale pro nás je stěžejní, aby byla služba pro naše občany zajištěna,“ vysvětlil Kortyš. Není však jasné, jak by mohl dopravce zaručit, že se situace skutečně stabilizuje.

Zrušené jízdné

BusLine převzal dopravu ve čtyřech oblastech Pardubického kraje 12. června. Už po čtyřech dnech problémů a více než stovce neodjetých spojů denně hejtman Pardubického kraje rozhodl, že cestující nebudou do odvolání platit jízdné. „Co je mi platné, že nemusím platit za jízdenku, když se do práce stejně nedostanu,“ pohoršoval se tehdy Roman Brázda z Orlickoústecka.

O jedenáct dní později Pardubický kraj zhodnotil, že se situace lepší, a veřejnost tak znovu musela vytáhnout peněženku a za cestu autobusem, pokud zrovna přijede, platí. Žádnou kompenzaci za neodjeté spoje kraj ani dopravce cestujícím nenabízí. Na opakované dotazy redakce Deníku vedení kraje už téměř měsíc neodpovídá.

Pro informace o neodjetých spojích musí cestující hlídat webové stránky Oredo či zavítat do informačního centra, které se nově nachází v centrech jednotlivých měst.

Stížnosti řidičů

Za nedostatkem řidičů není jen současná krize na trhu práce, ale také podmínky, které BusLine řidičům představil. Například o šoférkách, tedy zázemí pro řidiče, si mohou zaměstnanci nechat jen zdát. Prostorné místnosti, toalety i kuchyňka, které kdysi na nádražích vybudoval ICOM transport, jsou minulostí.

Ostatní firmy mají každá po jedné oblasti. Poličsko nyní obstarává společnost ZDAR ze Žďáru nad Sázavou. Holicko má na starost Car-Tour, na Chrudimsku zůstává Arriva a oblast Přeloučska nakonec vysoutěžila firma Umbrella Coach & Buses.

„To se děje na nádraží v Žamberku nebo třeba v Lanškrouně. Tam řidič zkrátka nemá, kam by si odskočil na toaletu, tak mu nezbývá nic jiného než se postavit k nejbližšímu sloupku a potřebu vykonat,“ vylíčil řidič z Orlickoústecka, který jako šofér pracuje celý život, ale ze strachu o práci si nepřál být jmenován.

Dalo by se tedy předpokládat, že si BusLine prostory pronajme. Dopravci se však na podmínkách pronájmu nakonec nedohodli. „Nádraží spravované firmou ICOM transport nám neposkytují zázemí pro řidiče. Souvisí to s celkově nepřátelským chováním neúspěšného žadatele o provozování linek,“ poznamenal mediální asistent BusLinu Radovan Vrátný na adresu konkurenčního dopravce.

Ředitelka společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová však takové argumenty odmítá. Jednání o pronájmu prostor pro řidiče prý probíhala od začátku prosince. „V květnu ale vyšlo najevo, že BusLine má zájem pouze o část zázemí. To je pro nás nepřijatelné a neekonomické. Pokud z pěti kanceláří pronajmu dvě místnosti a koupelnu pro dvacet řidičů, do zbývajících prostor už se mi bude jen stěží hledat další nájemník,“ uvedla na příkladu Kratochvílová. Podle Vrátného BusLine řeší nastalou situaci alternativně.