Luboš Marek, vedoucí ústeckoorlického provozu Správy a údržby silnic Pardubického kraje, nás informoval nejen o rozdělení komunikací, ale také o financování oprav, jejich stavu i jeho příčinách.

Desítky milionů

Silnice první třídy vlastní stát, vozovky druhé a třetí třídy potom kraj s tím, že údržbu zajišťuje SÚS. Ve vlastnictví obcí jsou místní komunikace, účelové komunikace patří fyzickým a právnickým osobám.

Do běžné údržby loni SÚS v rámci provozního plánu investovala 88 milionů korun, kraj, jenž má na starosti větší akce, zhruba 80 milionů. Mezi velké investiční akce patří například opravy mostů, opěrných zdí a samozřejmě souvislé opravy silničního povrchu. K těm konkrétním se loni zařadila oprava mostu v Dolních Heřmanicích, propusti, mostu a opěrné zdi v Mladkově, „kobercovky“ v Záchlumí, byla zahájena oprava opěrné zdi v Rybníku. Opravoval se úsek Šedivec – Letohrad, Litomyšlská ulice v České Třebové, Kralická ulice v Lanškrouně a zahájen byl kruhový objezd v Brandýse včetně přilehlých komunikací.

Lidé si stěžují

Mezi, co do kvality, špatné úseky Luboš Marek zařadil Lanškroun – Tatenice, Choceň – Loučky a Hrádek, Choceň – Mýto, Ústí – Lanškroun. „Hodně špatný je především Skuhrovský kopec, oblast Rozsochy na trase Choceň – České Libchavy, dost špatná je v Žamberku ulice kolem nádraží,“ dodal Marek. Výhledově se podle něj výraznější opravy dočká komunikace Lanškroun – Tatenice nebo Choceň – Vysoké Mýto. „Při rozhodování se přihlíží ke stavu komunikace, stupni zatížení a finančním možnostem. Na některé silnice by se mělo dostat, ale dostane se na ně jen běžnou údržbou, flikováním, ne komplexní rekonstrukcí,“ uznal. A příčiny tohoto stavu? Povrch vozovek dožívá po patnácti letech, navíc dříve byly silnice stavěné na menší zatížení…
„Stížnosti k nám přicházejí po zimě, kdy si lidé stěžují na výtluky. Nestihneme to všechno spravit hned v dubnu, květnu, když otevřou obalovny, ale chvíli to trvá. Stížnosti přicházejí také z obcí, kde i menší nerovnosti a díry lidem způsobují nepříjemnosti, jako otřásání nebo za deště nahazování fasády,“ uzavřel vedoucí ústeckoorlického pracoviště Luboš Marek.