Spáleniště, to je křižovatka na silnici I/35 mezi Svitavami a Moravskou Třebovou. Lidé na ní velmi často odbočují i do Koclířova. Ovšem jízda směrem z Koclířova na Svitavy je velký problém, někdy doslova hazard. Zatímco vpravo je docela vidět, auta zleva člověk jen tuší. Přes travnatý svah jsou vozidla jedoucí zpoza táhlého oblouku od Moravské Třebové vidět téměř na poslední chvíli.
Experti na dopravu už před patnácti lety doporučovali odtěžení svahu na obou stranách silnice, aby se zlepšil rozhled. Na to ale dosud nedošlo.
„Je to tam o život. Kolikrát raději jedu po staré silnici z Koclířova a hlavnímu tahu se vyhnu,“ řekl šofér Josef Krátký.
Letecký pohled na křižovatku Spáleniště
Na Spáleništi se podle statistik Centra dopravního výzkumu stalo za posledních pět let sedmnáct dopravních nehod. Při nich se zranilo šestnáct lidí. A hlavní příčina? Nedání přednosti v jízdě. „Je to nebezpečná křižovatka. V minulosti se tam staly tři dopravní nehody se čtyřmi usmrcenými osobami,“ dodala policejní mluvčí Markéta Janovská.
O nebezpečnosti této křižovatky jsme psali už před 14 lety, kdy byl provoz menší:
Nepřehlednou situaci na křižovatce už letos na jaře vyřeší stavba nového lego kruhového objezdu.
Nebezpečné křižovatky v kraji podle policie:
I/36 x III/32225 Rybitví – nepřehledná křižovatka, připravuje se přestavba na okružní křižovatku
I/2 x III/32228 Staré Čívice – nebezpečná a nepřehledná křižovatka, připravuje se přestavba na okružní křižovatku
I/35 x II/315 Týnišťko – nebezpečná křižovatka, mělo by dojít k úpravě dopravního značení a ořezu zeleně
„Projekt je hotový a Pardubický kraj chystá změnu. Osobně jsem přesvědčený, že tam bylo dost nehod a přál bych si na křižovatce úpravu,“ podotkl svitavský starosta David Šimek.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potvrdilo, že úpravy křižovatky jsou v plánu letos. Aktuálně hledají dodavatele na opravu silnice I/35 od Gajeru až na Hřebeč, její součástí bude i stavba okružní křižovatky na Spáleništi, nehodový je celý tento úsek.
„Kruhový objezd bude vybudován ze stavebnicového systému a bude provizorní. Po nějaké době provozu zhodnotíme stav a bezpečnost a buď se kruhový objezd zruší, nebo se přebuduje na trvalou stavbu,“ vysvětlila Marta Holická, vedoucí provozního úseku pardubické pobočky ŘSD.
Realizace je závislá na výběru dodavatele rekonstrukce silnice v oklí Spáleniště. Zahájení je naplánované na letošní duben. „Jde o stavbu dlouhou asi sedm kilometrů a s realizací počítáme po celou stavební sezonu letošního roku a možná i na jaře 2024,“ dodala Holická. Dálnice D35, který tento úsek pětatřicítky pro tranzitní dopravu nahradí, má být v této části hotova až v roce 2029.
Poloha křižovatky Spáleniště
V Lačnově se kruhový objezd osvědčil
Dalším kritickým místem na silnici I/35 okolo Svitav byla křižovatka v Lačnově. I tady vznikl lego kruhový objezd a za dva roky od změny se tu nestala jediná smrtelná nehoda. „Došlo k výraznému zvýšení bezpečnosti na křižovatce. Smrtelných nehod se tam v minulosti stalo hodně, ale za poslední dobu jsou to jen drobné kolize,“ potvrdil Šimek.
Psali jsme:
Kritických křižovatek je však na „jedničkách“ v Pardubickém kraji mnohem více. Některé se v letošním roce dočkají změn. Křižovatka silnic I/35 a III/32256 u Holic je podle policie také nebezpečná, v minulosti tu při dvou nehodách zemřeli dva lidé.
„Připravujeme úpravu na silnici I/35 u Holic, kde bude křižovatka přestavěna ze stykové na okružní ve směru na Roveň (o tom píšeme ZDE - pozn. red.). Termín stavby ještě není stanoven,“ uvedla Holická. V Holicích na I/36 u městského úřadu bude navíc přestavěna dočasná lego křižovatka na trvalou.
Určitých menších úprav dozná i křižovatka na I/35 u Týnišťka mezi Vysokým Mýtem a Holicemi, byla zde řada vážných nehod. Tady však provoz po prosincovém otevření dalšího úseku D35 od Hradce právě až k Vysokému Mýtu výrazně poklesl, auta se odsud přemístila na dálnici.