Loni v srpnu smetl vlak na přejezdu v Letohradu auto se seniory, oba přišli o život. V říjnu pak v Chocni vlak zastavil jen dvě stě metrů před kamionem, který se zasekl na přejezdu.

Letos už v Pardubickém kraji na kolejích vyhaslo osm životů a další případy skončily třinácti zraněnými. Čísla jen potvrzují trend, který Drážní inspekce sleduje již několik let. Počet smrtelných nehod na železničních přejezdech je v posledních letech vysoký. Důvod? Podle Drážní inspekce chybují účastníci silničního provozu.

Na Orlickoústecku a Svitavsku jsou dva rizikové železniční přejezdy. „Mezi přejezdy s větším počtem nehod na Orlickoústecku je možné zařadit například přejezd mezi Vysokým Mýtem a Džbánovem, který je zabezpečen výstražnými kříži a na němž se za posledních osm let udály celkem čtyři střetnutí. Dalším přejezdem, tentokrát se třemi střetnutími, je přejezd přímo ve Svitavách, který je zabezpečen světelnou signalizací bez závor," informoval mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. Každý musí odpovídat příslušným zákonům, vyhláškám a normám. Přesto se na nich umírá. V drtivé většině jsou viníky nehod účastníci silničního provozu. Ani sebelepší automobil nemá šanci odolat nárazníkům vlaku, k jehož úplnému zastavení je leckdy potřeba i vzdálenost jednoho kilometru.

Riskantní chování řidičů automobilů potvrzuje i dlouhodobá statistika Drážní inspekce. Podle ní se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina všech nehod. Drážní inspekce tedy usiluje o to, aby co největší množství těchto přejezdů bylo doplněno závorami. Tento způsob řešení se z dlouhodobého hlediska jeví jako nejméně rizikový.

Čísla stoupají

Počet střetů na železničních přejezdech v loňském roce v porovnání s rokem 2015 stoupl o šest procent, nicméně počet usmrcených při těchto mimořádných událostech vzrostl o více než čtyřicet procent. Loni totiž docházelo dle statistických výpočtů Drážní inspekce k úmrtí při každém čtvrtém střetnutí. V roce 2015 umírali lidé při střetnutí na přejezdu při každé páté a v roce 2013 dokonce až při každé osmé nehodě.

Snížit nehodovost se Drážní inspekce snaží i pomocí řady preventivních kampaní, jejichž prostřednictvím chce varovat dospělé, děti i budoucí řidiče před riziky, která jim hrozí v okolí železnice. Je to například film „Hazardéry železnice zabíjí", který názorně ukazuje, co vše hrozí lidem na železnici, pokud se v jejím okolí budou chovat nezodpovědně.