Na začátku července odstartovala první etapa oprav na úseku od vlakové zastávky v Lukavici až po začátek Letohradu. Objízdná trasa vede ze Žamberka přes Dlouhoňovice a Písečnou do Letohradu.

Další možností, jak uzavřený úsek objet, je silnice číslo 11 přes Šedivec. Řidiči se musí obrnit trpělivostí minimálně do konce září.

Oprava však už byla nezbytná. Silnice místy připomínala tankodrom a denně trápila řidiče mířící z Letohradu do Žamberka a naopak. „Jezdím tamtudy skoro denně, už mám cestu včetně všech těch výtluků dobře naučenou, ale stejně mě často nějaká nová díra překvapí. Oprava už byla skutečně potřeba,“ řekl s nadhledem Jan Polák, který po trase Letohrad – Žamberk jezdí několikrát týdně.

Silničáři se oproti původním plánům na silnici vrhli s mírným zpožděním. Zahájení stavby kraj plánoval na konec května. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Michala Kortyše bude oprava silnice z Letohradu do Lukavice stát 16 milionů korun, kdy však kraj bude pokračovat s rekonstrukcí navazujících úseků, není jasné.

close Mapa objízdných tras. info Zdroj: mapy.cz zoom_in Mapa objízdných tras.

„Realizace navazujících etap je závislá na finančních možnostech Pardubického kraje,“ dodal Kortyš s tím, že celková hodnota zakázky má být 80 milionů korun.

Opravu pochopitelně vítá i starostka orlickoústecké Lukavice Ilona Severová. „Bohužel očekávám, že místo nadávání lidí na výtluky a louže na silnicích si budou občané stěžovat na to, že se tady jezdí moc rychle,“ posteskla si Severová.

Lukavice se dotkne především druhá fáze oprav, kdy silničáře čeká rekonstrukce silnice přes celou zastavěnou část obce až ke kapličce.

Poslední fáze oprav by pak měla skončit v Žamberku u kruhového objezdu. „Vzhledem ke skutečnosti, že jde o jednu z páteřních komunikací v Žamberku a její současný technický stav není dobrý, avizovanou rekonstrukci vítám,“ řekl starosta Žamberka Oldřich Jedlička, podle kterého by hotovo mohlo být v roce 2024.

Vyhrál Strabag

O krajskou zakázku měly zájem tři firmy, a sice PORR, Společnost Letohrad - Žamberk a Strabag, která navrhla nejnižší nabídkovou cenu a řízení vyhrála.

Strabag má podle posledních informací vazbu na jednoho z nejbohatších ruských oligarchů Olega Děripaska. Na společnost ale prozatím nebyly uvaleny žádné sankce a miliardář se od ruské agrese na Ukrajině veřejně distancoval. Podle Kortyše by tak opravu silnice mohly zkomplikovat pouze případné kroky státu, které by činnost firem s vazbami na Rusko omezily.

Společnost Strabag v kraji staví nebo opravuje celou řadu dalších úseků. Mezi nejvýznamnější patří přivaděč k D35 na Pardubicku nebo železniční most na trati Brno – Česká Třebová.