Modernizovaná vlaková souprava Regionova, která zajíždí z Chocně do Smetanova rodiště od poloviny června, jezdí podle vlakového řádu dvakrát denně. Nabízí vyšší kulturu cestování, avšak některým cestujícím se nelíbí, že musejí někdy ve Vysokém Mýtě přestupovat. Změny jízdního řádu, k nimž došlo tradičně v červnu, se tak nesetkaly pouze s pozitivními ohlasy.

Nový vlak nabízí vysoký komfort

„Nemyslím si, že by většině lidí změny zkomplikovaly život. Velká část lidí totiž jezdí spoji, které jsou nejvíce vytíženy, ty jsou vedeny jako přímé, bez nutnosti přestupu,“ konstatuje ředitel Krajského centra osobní dopravy v Pardubicích Michal Štěpán. Zdůrazňuje, že jezdí kvalitní nízkopodlažní souprava v hodnotě dvaadvaceti milionů korun, je uzpůsobena pro snazší přepravu dětských kočárků a invalidních vozíků. „Ostatní spoje, u nichž je nutné přestoupit, mají ve Vysokém Mýtě na zastávce město okamžitou návaznost na přípojné vlaky,“ upozorňuje Štěpán. Na změny jízdního řádu si však zatím nikdo oficiálně nestěžoval, zástupci Českých drah zaznamenali pouze kladné reakce.

Regionova je svými technickými parametry určena k hromadné přepravě desítek cestujících, a to na tratích do rychlosti až 80 kilometrů v hodině. „To bohužel úsek Vysoké Mýto-město – Litomyšl nenaplňuje. Přistoupilo se tedy na koncepci, kdy velice vytížené vlaky jezdí mezi Chocní a Vysokým Mýtem-městem, tady spoji cestuje mezi čtyřiceti a osmdesáti osobami,“ uvádí Michal Štěpán. Do Litomyšle opravdu vytížených spojů dojede málo. „Aby nasazení tohoto spoje bylo ekonomicky únosné, nasadili jsme zatím za den dva spoje,“ říká ředitel. Do budoucna je v plánu upravit jízdní řád tak, aby počítal se třemi přímými spoji z Chocně do Litomyšle.

Regionova je souprava získaná modernizací starších vozů, které na zdejší trati byly k vidění. Z nich však zůstal jen pojezd a rám. Regionova disponuje informačním zařízením, jež cestujícím hlásí jednotlivé zastávky. Má výsuvnou rampu pro vozíčkáře a kočárky, cestující mohou použít bezpečnostní pásy pro uchycení jízdních kol a vozíků. Novinkou je přebalovací pult, který je umístěn na moderním sociálním zařízení. Vlak je vybaven dvojitými okny a novými ergonomickými sedačkami. Ty jsou srovnatelné se sedadly ve vlacích eurocity či intercity.