Opět po roce se ve čtvrtek otevřely brány brněnského výstaviště, které již tradičně přivítalo návštěvníky největších veletrhů cestovního ruchu na našem území GO/Regiontour 2008. Po čtyři dny se ve čtyřech pavilonech areálu největšího veletržního centra ve střední Evropě seznamovali milovníci turistiky se vším, co cestování přináší.

Bohatá nabídka

Z pohledu návštěvníka a také tak trochu lokálního patriota jsem byl zvědav, jak je na 17. ročníku Regiontouru prezentována regionální turistika. Té již, jako i v minulosti, byla věnována výstavní plocha pavilonu V. Na více než 10 000 metrech čtverečních se města i regiony předháněly v nabídce nepřeberného množství propagačních materiálů.

Zdarma bylo možné získat téměř vše, od jednoduchých plánků měst, až po graficky náročné a výpravné průvodce a publikace. Trochu jsem si připomněl nedávnou dobu, kdy jsme podobnou propagaci záviděli svým západním sousedům. Uprostřed velkého hemžení jsem přece jen objevil několik „ostrůvků“, které jsem hledal. Jedním z nich byla prezentace Východních Čech se samostatnou expozicí Českomoravského pomezí (snímek dole). Na novém cestovním projektu, určeném hlavně rodičům s dětmi, se podílelo pět měst. Kromě Poličky, Moravské Třebové, Svitav a Litomyšle zde bylo zastoupeno i Vysoké Mýto. Velkou výstavní plochou se honosila expozice Hradeckého kraje s propagací Krkonoš i Rychnovska. Bylo zde k mání množství materiálu z Orlických hor a jejich podhůří. Výstavní stánky, které by propagovaly Pardubický kraj, jsem bohužel tentokrát nedokázal najít.

Uznávaný Horal

Organizovaná turistika je u nás spjata převážně s existencí Klubu českých turistů, jehož vznik je datován do roku 1888, a tak letos slaví 120 let od svého vzniku. Více než čtyřicetitisícová členská základna mluví sama za sebe. Na veletrhu byla bohatá činnost klubu prezentována na dvou výstavních plochách. Zamířil jsem k té větší (snímek nahoře), která upoutávala pozornost kolemjdoucích mj. i lanovým centrem a plošinou pod střešní kopulí, na kterou právě vyšplhali první odvážlivci.

A zde jsem se dozvěděl něco, co mě velmi potěšilo. Člen předsednictva a generální sekretář Klubu Českých turistů Jaroslav Krejzlík mi prozradil, že celá výstavní expozice, od projektu až po vlastní realizaci, je dílem Odboru KČT Horal z Ústí nad Orlicí. Ústeckoorlický klub patří podle jeho slov k nejkvalitnějším organizacím v celé České republice. Již v minulých letech se Horal prezentoval lanovým centrem a loni se zhostil i nelehkého úkolu propagovat moderní a tolik potřebnou aktivní turistiku. A to byly i hlavní důvody, proč byl Horal vybrán, aby tak náročný projekt realizoval.

Aktivní turistika

Měl jsem štěstí a na výstavišti jsem objevil i hlavního protagonistu projektu a předsedu Horala Otakara Bouru. Ve své skromnosti se nechtěl příliš chlubit, ale bylo vidět, že má z dobře odvedené práce obrovskou radost. Povídali jsme si o bohaté činnosti klubu, jehož členská základna činí 160 lidí, včetně hostujících členů a také dvaceti turistů z Polska. Hlavní náplní je nejen aktivní turistika ve všech možných formách u nás i v cizině, ale také projekty a realizace cyklotras a naučných stezek včetně budování terénních mobiliářů. Činnost Horalu se zaměřuje jak na domácí region, tak i na místa vzdálená, jakými jsou například Beskydy, Karlovarsko a další. Samozřejmostí je i údržba a značení turistických tras. Na brněnském výstavišti šlo však především o propagaci Aktivní turistiky na Orlicko-Třebovsku, o čemž svědčil i nabízený propagační materiál. Z novinek lze alespoň připomenout sládanky: Cyklostezky a bruslařské dráhy údolím Tiché Orlice a Třebovky, nebo Tábořiště a loděnice v Cakli.

Novinkou golf

Novinkou veletrhů byla tentokrát propagace golfové turistiky v pavilonu H. Také část výstavní plochy pavilonu A byla novinkou a byla věnována kongresové a incentivní turistice s bohatou mezinárodní účastí. V pavilonu F se odbýval již 18. ročník Mezinárodního veletrhu průmyslu cestovního ruchu GO, který převážně oslovil všechny, kteří chtějí strávit dovolenou s některou z cestovních kanceláří. Oblíbenými destinacemi byly i letos Chorvatsko, Dalmácie a Itálie. Početně byly na veletrhu zastoupeny cestovky z Rakouska a Německa, nejhonosnější byla jako vždy prezentace Egypta.