Trojhvězdí cyklostezek spojujících Ústí nad Orlicí, Českou Třebovou, Letohrad a Bezpráví, které měří dohromady třicet kilometrů, má za sebou první prázdninový provoz. Přišel proto čas bilancovat, hodnotit reakce uživatelů a vytipovat případná vylepšení…

Stoupá zájem in–line bruslařů

„Stavba desetiletí“, jež zhltla částku sto padesát milionů korun, bezpochyby oživila dění v regionu: přitáhla turisty, příznivce cyklistiky a in-line bruslení, dala vzniknout nové síti služeb, restaurací a penzionů. A tak může sdružení Region Orlicko-Třebovsko, původce projektu, doufat v její světlé zítřky.
„Myslím, že celkově se letní sezona vydařila, byla ve znamení hledání režimu, v jakém cyklostezku provozovat, aby to bylo únosné pro svazek obcí jako provozovatele a aby si ji veřejnost užila v přijatelném komfortu. Není to ještě úplně optimální, přesto zvýšený zájem o cyklostezku, především ze strany in–line bruslařů, cítím,“ řekla Deníku manažerka cyklostezek Renata Šedová, jež sama využívá moderní asfaltový povrch a brázdí jej nejen na kole, ale také na stále populárnějších ´inlajnech´. Připustila rovněž kritiku ze strany uživatelů, protože ta pochopitelně k takto rozsáhlé stavbě neodmyslitelně patří: „Máme dosti pestrou plejádu zpráv, více se k nám dostanou tehdy, když je někdo s něčím nespokojen a má připomínky. Třeba k údržbě, čistotě povrchu cyklostezek. Hledáme model, kdy bychom chtěli sehnat sponzory a obsadit reklamní plochy na billboardech, touto cestou bychom mohli získat prostředky na vylepšení údržby.“

Co dělat s vandalismem?

Problém, na který Orlický deník již upozornil, je činnost vandalů, jež se nevyhnula ani vyhledávaným cyklostezkám. Poničené osvětlení, zdemolovaný odpočinkový prostor v oblasti na reguli v Ústí nad Orlicí, množství odpadu z převrácených košů, to vše už tu „lidé bez mozku“ stihli. Stejně jako ústecký místostarosta Luboš Bäuchel i Renata Šedová přiznala, že boj s nimi je nadmíru těžký: „S vandalismem jako takovým nic neuděláme, nám nezbude, než poškozené věci dát znovu do pořádku. Samozřejmě to stojí peníze. S městskou policií se spolupracuje. Určitou roli sehrát může, ale přednost bych dala informování lidí.“

Podle informací, které se nám podařilo získat, už u výjezdů ze stezky probíhaly namátkové kontroly na přítomnost alkoholu. K manažerce projektu se tato informace zatím nedonesla, nějaký zásadní problém v ní ale nevidí. „Byla bych ráda, kdyby tohle nějakou úměru mělo. Není přípustné, aby někdo tu cyklostezku ´šněroval´, pokud si ale cyklista dá někde po cestě jedno pivo na žízeň, myslím, že je zbytečné to postihovat.“

Důležitá je hlavně vzájemná tolerance

Osobní zkušenosti s užíváním cyklostezek se pochopitelně liší. Zejména cyklisté si stěžují na určitou nekázeň bruslařů, kteří nerespektují dopravní předpisy, často se velmi obtížně předjíždějí a někdy se nachomítnou do cesty. To samé ovšem pochopitelně platí i na druhé straně, cyklisté rádi jezdí ve dvou i více vedle sebe a taková situace může v nepřehledném úseku skončit nepříjemným karambolem. Renata Šedová především vyzývá k vzájemné toleranci a pochopení obou skupin a vůbec všech účastníků provozu na frekventovaných stezkách.

„Je to o osvětě. Měli bychom informovat a popisovat nejrůznější situace, mohla bych jich říci mnoho. Jednak když se předjíždějí vzájemně cyklisti nebo pokud předjíždí cyklista bruslaře. On totiž za sebou jedoucího cyklistu neslyší, a proto bruslí přes celou šířku cyklostezky, na polovičce by to pořádně nešlo. Když se tedy blíží k bruslaři, měl by jej upozornit, zavolat nebo použít zvonku. Nesmí ale plácnout po zadku, to mi jeden cyklista udělal a málem jsem upadla,“ uvedla Šedová.

Cyklostezky obdržely ocenění Unilever Sprinter roku a zahálet jejich představitelé ani náhodou nehodlají. „Nejblíže je dostavba cyklostezky do Chocně v příštím roce. Navazovat bude nový projekt, spojka mezi Valdštejnem a rybníkem Šušek v Písečné v délce dvou kilometrů,“ přislíbila ještě manažerka.

Jan Pokorný