„Během jízd mezi Českou Třebovou, Ústím nad Orlicí i Třebovicí v Čechách tak cestující zvláštního vlaku poznají různá zákoutí nákladního nádraží českotřebovského železničního uzlu. V čele soupravy historických vozů bývalé třetí třídy pojede parní lokomotiva 524.009. Chybět nebude ani oblíbený bufetový vůz a personál v historických uniformách," představil, jaké zajímavosti na účastníky oslav železnice čekají, předseda Chornického železničního klubu Dušan Stolarik.
Pamětní razítko
Po celou dobu akce bude drážní personál zájemcům a sběratelům nabízet upomínkové předměty s železniční tematikou v pokladně lanš- krounské stanice. Získat bude možné také pamětní razítko vyrobené speciálně pro tuto událost. Ve stanici Lanškroun se malým i velkým příznivcům vlakové techniky naskytne pohled na dnes už raritní doplňování vody do parní lokomotivy nebo posun historických vozů.
Na projížďku s nádechem starých časů pořadatelé všechny srdečně zvou. „Rád bych pozval všechny zúčastněné i veřejnost, abychom společně důstojně oslavili výročí krátké, ovšem poměrně důležité železniční trati," dodal Dušan Stolarik.
Historie trati Rudoltice-LanškrounSlužby železnice využívali obyvatelé Lanškrouna už od roku 1845. Za tímto účelem jim sloužilo nádraží v Žichlínku, případně zastávka v Rudolticích. S rozvojem průmyslové výroby ve městě rostla i potřeba zajištění dopravní obslužnosti. Zástupci města proto roku 1882 vyjednali se společností Státní dráha, která provozovala trať z Olomouce do České Třebové, vybudování místní dráhy z Rudoltic do Lanškrouna. Na novou trať přispělo město 22 tisíci zlatými. Stavbu místní dráhy, která probíhala od září 1884 do června 1885, prováděla italská firma ILOK a pracovali na ní především dělníci z okolních obcí, z velké části se na ní však podíleli také Italové. Celkové náklady na stavbu trati činily 210 tisíc zlatých. Slavnostní zahájení provozu proběhlo 1. června 1885 za hojné účasti obyvatel města i širokého okolí. První vlak přivezla parní lokomotiva společnosti Státní dráhy kategorie IVc a přijela s ním řada význačných hostů. Provoz na trati společnost zajišťovala až do svého postátnění v roce 1908. Po roce 1918 se trať stala majetkem Československé republiky. Místní dráha z Rudoltic do Lanškrouna byla jednou z prvních, kde byla zavedena motorová vozidla, která zde jezdila pro větší komfort cestujících. Za války zajišťovala provoz na místní trati Německá říšská dráha. Po osvobození převzaly trať opět ČSD a jejich prvořadým úkolem se stalo rychlé obnovení dopravy. Parní provoz na místní dráze byl ukončen v roce 1966 a dosud se po ní prohánějí motorové vlaky.