„Po kontrole se vše vrátilo do starých kolejí, Iredo nefunguje, občas zapomenou zastavit, chybí personál, a o víkendu zrušili vlaky bez náhrady. Bohužel, toto pan hejtman nechce vidět,“ tvrdí Iva Gadálová. Lidé si stěžují rovněž na zpoždění, nefunkční dveře, nástupní plošiny a topení, nepravidelnou otevírací dobu čekáren.

„Všechny konkrétní podněty, které obdržíme, okamžitě předáváme na dopravce. Bohužel není možné řešit případnou stížnost bez uvedení konkrétního spoje a času, kdy byl problém zaznamenán,“ vysvětluje hejtman Martin Netolický.

Líný personál

Nepříjemnou zkušenost s novým dopravcem, kterou asi hned tak nezapomenou, prožili 18. ledna rodiče desetiměsíčního miminka. Spoj, na který čekali v sedm hodin večer v Černovíru, zastávkou jen projel. „Nefunkční tlačítko stop a zastávka na znamení. Vlak nám nezastavil takže večer po tmě po cyklostezce a ještě ve sněhu,“ přiblížili Deníku rozlobení rodiče. Podle mluvčího Leo Expressu jde o nedorozumění, spoj v Černovíře nestavěl ani na znamení.

„Jednalo se o spoj Os 20506, který v zastávce Černovír dle jízdního řádu nezastavuje,“ vysvětluje mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Minuty strachu zažila kvůli nefunkční nástupní plošině 29. ledna ve stanici Dolní Orlice maminka čtyřletého chlapečka. „Pan strojvůdce nevysunul plošinu (asi zase nefungovala), tak jsem musela syna dát do vlaku a já, než jsem se skrz velkou mezeru mezi vlakem a nástupištěm dostala do vlaku s kočárkem, tak se mi dveře zavřely před nosem,“ popisuje Anna Ptáčková.

Čtyřletý chlapeček začal ve vlaku bez maminky, která zůstala stát s kočárkem na nástupišti, panikařit. „A pan strojvůdce? Ten jen nahlížel z okýnka místo toho, aby mladou lenošnou stevardku poslal za mnou, aby mi pomohla,“ zlobí se maminka.

Podle Anny Ptáčkové je problém širokou mezeru mezi nástupištěm a vlakovou soupravou pro rodiče s kočárkem nebo starší cestující překročit. „Už jednou mi málem syn spadl do té mezery, když nevyjela plošina. Kdybych ho nedržela za ruku, tak byl pod vlakem,“ upozorňuje Anna Ptáčková.

Zpoždění a poruchy

Mluvčí Leo Expressu problém s nefunkční plošinou nezaznamenal. „Nemáme informaci o tom, že k takové situaci došlo. Ve stanici Dolní Orlice a dalších zastávkách, kde je větší rozestup mezi nástupištěm a hranou nástupních dveří, je schůdek vysunován. Vlaky Leo Express jsou nízkopodlažní a nastupování s kočárkem, pro seniory nebo pro cestující s kočárkem je naopak díky tomu usnadněno,“ říká Emil Sedlařík.

Cestující si rovněž stěžují, že vlaky Leo Expressu mají zpoždění, kvůli kterému nestíhají navazující spoje jiných dopravců. Předposlední lednový den po půl šesté ráno vysadil soupravě motor a vlak zůstal stát v polích mezi Černovírem a Dolními Libchavami. Cestujícím kvůli tomu v Ústí nad Orlicí ujel spoj na Prahu.

„Vlak měl bohužel krátkou poruchu, která byla okamžitě odstraněna. Do konečné stanice dorazil se zpožděním osm minut. Vlak Českých drah však čekal pouze pět minut,“ přiznává mluvčí Emil Sedlařík.

Na to, že některé soupravy netopí, namítá mluvčí Leo Expressu, že teplota ve vlacích je regulována podle hygienických norem. „Všechny nasazené jednotky topí. V případě, že je cestujícím pocitově chladno, mohou požádat o zvýšení teploty,“ říká Emil Sedlařík. „Vlakový personál by měl být instruován, aby v případě žádosti cestujících o zvýšení teploty vyhověl,“ potvrzuje hejtman Martin Netolický.

Podle cestujících Leo Expressu jsou problémy s otevírací dobou čekárny v Jablonném nad Orlicí. „Jednalo se o chybu jednotlivce, která již byla vyřešena. Aktuálně nezaznamenáváme problém s otevírací dobou. Nicméně ani našim zaměstnancům se nevyhýbá aktuální chřipková epidemie,“ připouští mluvčí.

Mnohé stížnosti míří i na stáří vlakových souprav. Podle některých cestujících nasadil Leo Express na tratě na Orlickoústecku namísto slibovaných moderních vlaků vyřazené vozy z Německa. Pardubický kraj nezastírá, že skutečně jde o starší soupravy. „Nasazené vozy jsou staré přibližně 15 let a před zahájením provozu prošly celkovou modernizací. Oproti vozům, na které byly cestující zvyklí, se skutečně jedná o moderní vozy,“ vysvětluje hejtman Martin Netolický.

Podle Emila Sedlaříka se jedná se o nejmladší jednotky, které byly v rámci závazkové dopravy všemi dopravci v loňském roce nasazeny. „Vozy byly vyrobeny v roce 2005 a následně modernizovány. Nejedná se v žádném případě o vyřazené vozy. Tratě, na kterých byly v Německu provozovány, převzal jiný dopravce, a proto se jejich majitel rozhodl k jejich dlouhodobému pronájmu,“ upřesnil mluvčí dopravce.