Jeden ze dvou dispečinků silničářů se přestěhoval do vyšších poloh. „Pro letošní rok jsme monitorovací úsek z České Třebové přemístili do Králík, blíže do hor, a toz prostého důvodu – abychom vytvořili lepší podmínky pro pružnější reakcev jedné z kritických lokalit našeho obvodu,“ uvedl šéf zimní údržby Pavel Jerie ze společnosti Sovis CZ.

Kromě GPS navigace, kterou jsou standardně vozidla silničářů vybavena, budou mít některé i kamery. „Pro monitoring nestandardních situací a také z preventivních důvodů jsme do vybraných vozidel, které křižují náročné úseky, umístili kamery, jež řidiči spustí při krizových situacích. Těmi mohou být překážky na vozovce, extrémní ledovka, sněhové jazyky a podobně,“ uvedl Jerie. Za nejkritičtější místa na „jedničkách“ považují silničáři oblast Suchého vrchu a okolí obce Vendolí.

Po celou zimní sezonu, která je od 1. listopadu do 31. března, bude tým obou dispečinků tvořit 12 lidí v nepřetržitém provozu. „V kritických situacích jsme schopni počet lidí v terénu zhruba ztrojnásobit,“ dodal šéf zimní údržby. SOVIS je už připraven i zásobami materiálu. „Sůl máme ve skladech téměř navezenou. Z celkového množství devíti tisíc tun materiálu tvoří převážnou část sůl. Zbytek – 500 tun – je drť, lidově štěrk, který používáme tam, kde nemůžeme solit. Převážně jde o oblasti chráněných krajinných území Orlických hor. Proto máme prakticky veškerou drť umístěnou ve skladech v Králíkách,“ uzavřel Jerie.

MÁTE UŽ PŘEZUTO?

Příchod zimy každoročně některé řidiče zaskočí. Už v neděli by přitom měli mít pro jistotu přezuto. Použití zimních pneumatik je podle zákona o silničním provozu povinné od 1. listopadu do 31. března v případě, když se na silnici nachází – nebo je předpoklad, že se vyskytne – souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. V úsecích označených dopravní značkou Zimní výbava je zimní obutí povinné bez ohledu na počasí.

„Důvodem užití zimních pneumatik v zimním období je především to, že letní pneumatiky při nižších teplotách tuhnou, tím špatně přiléhají k povrchu vozovkya tedy více kloužou. Pokud je vozidlo vybaveno zimními pneumatikami, které mají vyšší přilnavost na sněhu a ledu, tak je stabilnější a má i kratší brzdnou dráhu,“ vysvětlila policejní preventistka Martina Frýdová.