Kontejnerový terminál, který vyrostl před pěti na jižním okraji České Třebové, denně odbaví stovky kamionů. Dopravní komplikace provázejí provoz železničního překladiště už od počátku. Kamiony vezoucí kontejnery musí projet při odbočení ze silnice první třídy k terminálu pod železničními podjezdy. Dva náklaďáky se v nich ale nevyhnuly.

Až do října loňského roku, kdy skončila náročná, bezmála tři roky se táhnoucí rekonstrukce podjezů, která problém s obousměrným provozem vyřešila, vedla objízdná trasa pro nákladní dopravu k terminálu přes nedaleký Semanín.

Silnice nižší třídy, která nebyla na stovky projíždějících kamionů stavěná, se za několik měsíců změnila doslova v tankodrom. Pod koly těžkými kontejnery naložených aut asfalt místy ze silnice úplně zmizel.

Hejtman Martin Netolický jednal minulý týden s novým vedením společnosti o možné finanční spoluúčasti na rekonstrukci komunikace. Pardubický kraj upozorňoval podle hejtmana Netolického na nedostačující silniční síť a mimořádné zatížení nákladní kamionovou dopravou od samého počátku. „V rámci mnoha náročných jednání se nám v minulosti podařilo získat příslib bývalého vedení, že se společnost alespoň nějakou částkou na rekonstrukci silnic podílet bude. Vzhledem k negativnímu stanovisku německého vedení společnosti jsem chtěl znát aktuální postoj nového českého vedení,“ vysvětlil Martin Netolický.

Pardubický kraj už dva kilometrové úseky poničené silnice třetí třídy opravil, první v lokalitě Zádolky a druhý nedaleko rybníku Hvězda. „Zástupci společnosti souhlasí se zintenzivněním vzájemné komunikace mezi krajem a firmou, což považuji za otevření nového kola jednání o možné finanční spoluúčasti na rekonstrukci silnice přes Semanín,“ informoval hejtman.

Částkou dva miliony se zavázalo pomoct kraji už minulé zastupitelstvo České Třebové. Předpokládá se, že rekonstrukce se může vyšplhat až na šedesát milionů korun. Po dokončení oprav kraj počítá s uzavřením silnice pro kamiony nad 12 tun.

Martin Netolický rovněž upozornil, že příspěvek investora na rekonstrukci silniční sítě není ničím novým. Jako příklad uvedl opravu více než kilometrového úseku silnice třetí třídy v Červené Vodě, na které se podíleli i místní podnikatelé.

Pomoc s financováním svého času přislíbil i ministr dopravy Dan Ťok. Na jaře loňského roku se Pardubický kraj s ministerstvem domlouval na navýšení dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury. K tomu však prozatím nedošlo. Kraj však i nadále hledá další možnosti.

Řidiče přijíždějící do České Třebové od jihu po silnici I/14 čeká v budoucnu další dočasné omezení. Ředitelství silnic a dálnic plánuje křižovatku u Korada přestavět na kruhový objezd.