Většina řidičů totiž nerespektuje objížďku, která souvisí s budováním železničního koridoru a uzavřením podjezdu pod tratí u Mendriku, a cestu si zkracuje právě přes nádraží. Tvoří se tu dlouhé fronty a reálně hrozí, že auto uvízne mezi závorami na jednom ze dvou železničních přejezdů a dojde ke srážce s vlakem. Od 6. do 31. května bude na železničním přejezdu do Kerhartic zaveden zkušební provoz a průjezd povolen jen vozidlům s výjimkou.
Na podrobnosti jsme se zeptali ústeckého místostarosty ZDEŇKA EŠPANDRA.
Kdo může získat kartu, která opravňuje používat kerhartický přejezd?
Vjezd bude povolen osobám s trvalým pobytem v Kerharticích a na Hrádku a zaměstnancům firem, které zde mají trvalé sídlo. Vydávány budou dvě karty, modrá pro firmy a červená pro občany. Každá další žádost bude posuzována individuálně. Je potřeba si však uvědomit, že čím více výjimek bude, tím menší bude mít zákaz efekt a nic se nezmění. Jde o zkušební provoz, pokud se zde stále budou tvořit fronty a auta zůstávat na přejezdech, odborem dopravy bude přejezd uzavřen natrvalo až do ukončení stavby v prosinci. Neměli by tudy proto jezdit ti, kteří skutečně nemusí. Policie doporučuje úplné uzavření přejezdu pro automobilovou dopravu a na svém stanovisku trvá.
Na to by však nejvíce doplatili obyvatelé Kerhartic a Hrádku, kteří by se domů dostávali dlouhou objížďkou. Kde by tuto kartu měli mít, bude vydávána zdarma?
Karta musí být umístěna viditelně, nejlépe na palubní desce auta. Samozřejmě bude po předložení občanského a řidičského průkazu vydávána zdarma. Chtěl bych také apelovat na firmy, aby zvážily počty povolenek, které budou chtít vydat. Měly by přezkoumat, jak se zaměstnanci do práce dopravují. Čím více bude povolenek, tím složitější situace na nádraží bude.
Co hrozí těm, kdo zákaz poruší?
Od šestého května bude na železniční přejezd téměř nepřetržitě dohlížet městská policie, kontroly přislíbilo i dopravní oddělení Policie ČR. Podle informací, které máme, víc než polovina lidí, kteří přes přejezd jezdí, zde nemá co dělat. Buď u nás nemají trvalé bydliště, nebo jsou to naši občané, kteří pracují v Chocni či Vysokém Mýtě. Ti samozřejmě povolení nedostanou. Za porušení zákazu budou udělovány tvrdé pokuty. Horní sazba je dva tisíce korun.
Jaké reakce přicházejí z Kerhartic?
Čekal jsem, že občané Kerhartic přijdou s námi diskutovat na setkání vedení města s veřejností, které se konalo v minulém týdnu, ale žádný nepřišel. Na odboru dopravy se shromáždilo několik rozhořčených e-mailů od občanů a zaměstnanců z Kerhartic, kteří si stěžují na neúnosnou dopravní situaci a protestují proti úplnému uzavření přejezdu. Já osobně si nedovedu představit, že by se tak stalo, proto jsme obyvatelům Kerhartic a Hrádku vyšli maximálně vstříc. Ve spolupráci s osadním výborem bude občanům rozesílán dopis, v němž bude mimo jiné i uvedeno doporučení, jak přejezd používat a vyhnout se riziku zůstat uzavřený mezi závorami.
Osmadvacátého května se na radnici v Ústí nad Orlicí uskuteční další schůzka vedení města, policie, investora a dodavatele stavby, na které se vyhodnotí, zda se bezpečnostní situace zlepšila, nebo bude nutné přejezd úplně uzavřít.