Extrémně nízké víkendové teploty i vydatná sněhová nadílka sjízdnost silnic v regionu nepoznamenala, ale maximální opatrnost ze strany řidičů je pochopitelně na místě. „V současné době jsou všechny komunikace na Orlickoústecku sjízdné. Chemicky udržované vozovky mají vrstvu rozbředlého sněhu, na těch, které se ošetřují inertně, leží obvykle slabá vrstva ujetého sněhu,“ hodnotil v pondělí ráno situaci Roman Vodička z ústeckoorlické pobočky správy silnic.
V rezervě byly ještě radlice
Teploty dvacet stupňů pod nulou nebyly v sobotu a neděli ničím výjimečným, ba naopak. Komplikace ale překvapivě silničářům nepřinesly i přesto, že se museli obejít bez svého tradičního pomocníka.
„Mrzlo totiž tak intenzivně, že sůl v podstatě neúčinkovala. Teoreticky by měla fungovat do minus šestnácti, ale její tavící účinnost je kolem šesti stupňů pod nulou. Při nízkých teplotách, pokud se netvoří velké jazyky nebo závěje, je to ovšem pro bezpečnost provozu téměř ideální stav. Přimrzlý sníh neklouže a šedesát kilometrů v hodině se dá bez větších problémů jet,“ vysvětlil Roman Vodička, ale zároveň ubezpečil, že pracovníci správy silnic o víkendu rozhodně nic nepodcenili a nasadili většinu dostupné techniky: „Co se týká sypačů, tak jezdily v podstatě všechny, v rezervě byly ještě radlice na odstraňování sněhu.“
Obleva může přidělat starosti
Pokud se naplní předpovědi počasí, jež slibují v níže položených oblastech „Vánoce na blátě“, mohou mít silničáři potíže zcela opačného charakteru. Z bezpečných úseků se rázem stanou rizikové. Roman Vodička odhaduje, že „veselo“ bude na komunikacích Orlickoústecka možná už dnes. „Mám obavy, aby na podchlazený povrch nezačalo pršet. Proti ledovce se totiž dost těžko bojuje, raději bychom na silnicích drželi rozbředlou vrstvu sněhu. Do ní když naprší, tak sice umrzne, ale provozu to tolik nevadí. Jestliže začne pršet, holé vozovky až na asfalt pro nás představují velký problém,“ připustil pracovník správy silnic možné komplikace.
Pokud se některé úseky během následujících dní skutečně promění spíše v hokejová kluziště, doporučuje Roman Vodička řidičům vyjíždět jen v nezbytných případech a maximální opatrnost v žádném případě nenechávat doma. „Pro nás je to také problém. Řidiči našich sypačů si musejí dávat pozor, většina strojů sype dozadu, nikoliv pod kola,“ připomíná okolnost, že obsluhovat sypač není v obtížných podmínkách proti jiným vozům výhodou.
Jeden pozitivní postřeh ale Roman Vodička přece jen našel. Řidiči se podle jeho slov ukáznili a většina z nich má už konečně přezuto. „Z mého pohledu se situace celkově zlepšila, řidiči jezdí opatrně,“ řekl včera Deníku.
JAN POKORNÝ