Na příjezdu do České Třebové od Litomyšle se v ulicích Matyášova a Sadová a dále v ulici Semanínská objevilo osm zákazových značek pro vozidla nebo soupravy, jejichž délka přesahuje deset metrů. „Místní komunikace mají být používány pro místní dopravu, a toto není místní doprava. Šířkově nevyhovují, kamiony se tam nevyhnou, párkrát už došlo ke kolapsu," vysvětlil vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Tomáš Hájek.
Podle zástupce velitele českotřebovské městské policie Petra Baláže se opatření osvědčilo: „První zkušenosti jsou zatím pozitivní, podle našich poznatků se průjezd kamionů kolem Javorky výrazně omezil, několik hříšníků bylo řešeno zatím pouze domluvou, finanční sankce nepadla, i když to do budoucna nevylučuji. Řidiči dostali i instrukce přímo od Metransu, takže časem uvidíme."

Semanín v obci kamiony nechce

Až padesát kamionů denně. Tolik jich napočítali v nedalekém Semaníně. A to vadí nejen občanům, ale i vedení obce. „Tento problém neřeší ani sama firma, ani město Česká Třebová, ani orgány Pardubického kraje, přestože vedení dopravy kamionů z firmy Metrans mělo být vyřešeno před vydáním povolení k jejímu podnikání," stěžuje si starostka Marie Chalupová. „Diskuze s obcemi stále trvá. Řidičům jsme vysvětlovali, aby nejezdili přes Pazuchu a Semanín," tvrdil přitom před pár týdny ředitel překladiště Miroslav Kotrba.
Vedení obce řešení problému vzalo do vlastních rukou a prostřednictvím Správy a údržby silnic Pardubického kraje dosáhlo stanovení místní úpravy k zamezení průjezdu kamionů. To však napadl místní podnikatel, a tak nyní probíhá přezkumné řízení.
I když se podle Metransu většina přepravy odehrává na železnici, Třebová i okolní obce to tak nevidí. Situace by se mohla ještě zkomplikovat dalším investorem, který chystá logistický areál se skladovou halou. Společnost Wakestone Development ji plánuje postavit v okrajové lokalitě Borek.

Rozvoj zóny není možný bez investic

„Můžeme pokračovat v rozvoji průmyslové zóny, ale ruku v ruce s tím musí jít zlepšení stavu silniční sítě," řekl Karel Švercl, vedoucí odboru rozvoje města. Radnice připravuje novou přístupovou komunikaci a inženýrské sítě do zóny, odhadem za 60 milionů korun. Peníze chce získat od vládní agentury CzechInvest. Počká však, až investor začne stavět chystané logistické centrum. „Samozřejmě jsme v přípravách krok za investorem, musíme mít jistotu, že investici zrealizuje. Nyní se pracuje na územním rozhodnutí," dodal.
Terminál společnosti Metrans by se měl do budoucna ještě rozšířit, vedení firmy jedná o koupi pozemků a navíc potřebuje další železniční koleje, aby terminál denně stihl obsloužit víc vlaků.
Silnice druhé a třetí třídy vlastní a opravuje kraj. Jenže jak podotkl hejtman Martin Netolický na setkání se zástupci obcí, hejtmanství na obnovu silniční sítě nemá takřka peníze. Evropské dotace může využít jen na silnice, které jsou významné a navazují na celostátní a evropské trasy.