V restaurátorské dílně v bývalé Vonwillerově továrně v Žamberku opravili repliku nejstaršího českého parního vozidla, které původně sestrojil v roce 1815 Josef Božek a bylo zřejmě třetím vozem na světě pohybujícím se vlastní silou. Podle modelu vytvořeného podle výkresů Božkova syna postavil repliku začátkem 90. let minulého století Josef Svoboda. „Repliku jsme získali jako dlouhodobou zápůjčku," uvedl spolumajitel muzea Radek Bednář. „Replika už nefungovala, Josef Svoboda kdysi neměl k dispozici třeba kvalitní kotel. Ten jsme udělali nový, doplnili jsme kopii topeniště a vyměnili i armatury, aby se vzhled co nejvíce přiblížil původní podobě," dodal Martin Holota, který stroj opravoval.
Vynikající mechanik a konstruktér Josef Božek vytvořil pro parní vozidlo motor s dvěma válci a písty a klikovou hřídelí. Samotný vůz se podobal spíše kočáru s vypolštářovanou dřevěnou korbou zavěšenou vpředu i vzadu péry na železném podvozku. Mezi předními loukoťovými koly pod korbou byl umístěn měděný kotel. Vůz se řídil klikou z místa kozlíku před sedadlem posádky. Božek s ním sklidil velký úspěch při veřejné produkci v pražské Stromovce. O dva roky později chtěl publiku předvést parní vozidlo i parní loď, akci však pokazila bouřka a ve vzniklém zmatku někdo ukradl pokladnu s vybranými penězi. Vynálezce v zoufalství prototyp parního vozu rozbil.
Kde můžete vidět parní stroje z Muzea starých strojů:Víkend pod parou
Praha, NTM 9. – 10. 5.
Jarní otevírání muzea:
Sraz parních válců
Žamberk, Vonwillerova továrna
23. 5. 10 – 17 hodin