O tom, že polská strana hodlá přivést dálnici S8 až k české hranici u Králík se už v minulých měsících osobně přesvědčili zástupci Pardubického kraje. Stanovisko ministerstva dopravy, ze kterého vyplývá, že o žádných plánech Poláků neví, navzdory tomu stále trvá.

„Nemáme stále žádné informace ze strany polského Ministerstwa Infrastruktury, ani jsme nebyli oficiálně informováni o tom, že by již bylo finálně schváleno, zda polská strana bude projekt připravovat a realizovat,“ vysvětlil mluvčí ministerstva František Jemelka.

Již hotový úsek dálnice S8 v polském vnitrozemí
Hejtman: Nový ministr musí řešit polskou dálnici ke Králíkům. Plán napojení je

A nejen to. Podnět podle Jemelky nepřišel ani z kraje. „Stejně tak nemáme informace o tom, že by zástupci Pardubického kraje jednali k tomuto tématu s představiteli ministerstva dopravy či měli ambici v nejbližší době toto téma diskutovat,“ řekl.

ŘSD ve svých dřívějších studiích navrhlo novou silnici z Dolní Lipky, přes Červenou Vodu a Lanškroun až po Mladějov u Moravské Třebové, kde by se napojila na dálnici D35 a potažmo D43 směrem na Brno. Silnice má však být na rozdíl od polské S8 pouze dvouproudá stejně jako doposud, povede ale novou trasou mimo dotčené obce.

Řešení, které by obcím v pohraničí pomohlo, přitom existuje už řadu let. V Červené Vodě se totiž nachází stavební rezerva, která počítá s roky starým plánem Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Její zrušení dokonce před časem prosazoval poslanec Martin Kolovratník (ANO).

Uvažovaná trasa dálnice S8 z Vratislavi k českým hranicímUvažovaná trasa dálnice S8 z Vratislavi k českým hranicímZdroj: nowaruda24.pl Ten však v reakci na plány Poláků změnil názor a myslí si, že by se situace měla změnit, a je proto nutné začít okamžitě jednat. Kolovratník proto sliboval debatu s ministerstvem už v srpnu.

„Já osobně budu hned v příštím týdnu iniciovat vedení s odborem strategie ministerstva dopravy a žádat změnu přístupu o zahájení prací na přípravě projektu,“ napsal v polovině srpna.

Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní Lipky
Z polské dálnice zatáčkou na český tankodrom? Hrozba pro Králicko stále trvá

O nutnosti vyvolat dialog mluvil v minulosti také náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš. „Z pozice senátora a prvního náměstka hejtmana Pardubického kraje, vytvořím příslušný tlak na odpovědné instituce a organizace, aby konaly obdobně,“ uvedl v létě. Hejtmanství nicméně zřejmě vyčkává na ustanovení nové vlády.

Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní LipkyUvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní LipkyZdroj: ŘSD

„Chceme jednat s ministerstvem dopravy a Ředitelstvím silnic a dálnic o variantách napojení, protože si nemůžeme myslet, že na nás bude polská strana čekat. Chceme otevřít debatu o možné návazné trase směrem na dálnici D35 do Mohelnice,“ vzkázal hejtman Martin Netolický.

Již hotový úsek dálnice S8 v polském vnitrozemí
Polská dálnice až ke Králíkům? Místní se chytají za hlavu. Bojí se kolapsu

ŘSD totiž ve svých dřívějších studiích navrhlo novou silnici z Dolní Lipky, přes Červenou Vodu a Lanškroun až po Mladějov u Moravské Třebové, kde by se napojila na dálnici D35 a potažmo D43 směrem na Brno. Silnice má však být na rozdíl od polské S8 pouze dvouproudá stejně jako doposud, povede ale novou trasou mimo dotčené obce.