Říkají to lidé z družstva Vánoční ozdoby ze Dvora Králové nad Labem, které je největším výrobcem ručně foukaných a malovaných skleněných vánočních ozdob v zemi. Právě v těchto dnech u nich běží výroba ozdob pro vánoční trh naplno. "V kurzu jsou v souhrnu ozdoby medových barev. Naopak zájem opadl o ozdoby v modré a růžové barvě," řekla vedoucí dvorské provozovny Miloslava Smíšková.

Z tvarů ozdob jsou podle ní letos žádané zejména ozdoby z forem a takzvané volné tvary, například ptáčci, labutě, veverky, sloni, panáčci, domečky, kostely, šišky či rampouchy. Poptávka roste i u tradičních koulí. Pokud by se chtěl někdo letos inspirovat módou v Itálii, měl by na svůj stromeček zvolit ozdoby v barvě černé, tmavě hnědé a béžové.

"Italové je dávají na umělé bílé stromky, kde krásně vyniknou. Ozdoby v této barevné kombinaci od nás do Itálie putují jako sada v jedné krabici," řekla Smíšková. Zcela jiný vkus než Evropa vyznávají zákazníci v USA.

"Ozdoby pro americký trh se vyznačují velkou barevností. Na jedné kouli bývá kombinace deseti i více pestrých barev. Například na skleněného Santa Clause na motocyklu dvorští skláři použili 21 barev.

"Amerika si na rozdíl od Evropy také libuje v ozdobách větších rozměrů. Ozdoby ve tvaru koulí jsou ve výrazné menšině," doplnil předseda družstva Miroslav Šorma. Módní barvy podle něj dokážou každoročně ovlivnit zhruba třetinu produkce družstva. "Ovlivňuje je zejména móda v textilu," řekl Šorma.

V současné nabídce podniku, který 95 procent produkce vyváží, je přitom přes 80.000 výrobků při možnosti provedení ve zhruba 600 barevných odstínech. Každý odstín je pak dále členěn na tři až šest efektů, jako jsou lesk, mat, mrazolak či metalíza.