Vážený pane hejtmane,
máme za sebou první měsíc fungování nového optimalizovaného systému dopravy v Pardubickém kraji. V reakci na nespokojenost s novými jízdními řády se dne 12. 1. sešli na Městském úřadě ve Vysokém Mýtě starostové širokého regionu. Dovoluji si Vás seznámit s jejich stanoviskem.
Starostové se shodli, že skutečnost potvrdila jejich předchozí obavy z překotné a nepromyšlené optimalizace. Zkušenost z měsíčního provozu ukazuje, že projekt je nekoncepční a tedy nepovedený. Z jednání, které se uskutečnilo ve Vysokém Mýtě 30. 11. za účasti náměstka hejtmana Jana Tichého a zástupců společnosti OREDO, vzešlo mnoho připomínek a podnětů, které tito zástupci optimalizace dopravy přislíbili řešit. To jest zapracovat do 11. 12., případně další do změn jízdních řádů od 1. 1. 2012. V mnoha případech se tak však bohužel nestalo. Zástupci obcí doporučují radikální přepracování optimalizovaného systému dopravy, nebo návrat k původním jízdním řádům.
Jménem zástupců obcí naší PO3 Vás žádáme o přiznání zodpovědnosti za chyby v přípravě a komunikaci optimalizovaného systému dopravy a vyvození důsledků. Žádáme Vás o svolání všech zainteresovaných subjektů se zástupci obcí a přepracování optimalizovaného systému dopravy.
Předkládám Vám připomínky zástupců obcí, které zazněly na jednání:
1. Přítomní zástupci obcí konstatovali, že je špatná informovanost o změnách linek. Ty jsou na internetu uváděny pod číselnými kódy, které nikomu nic neříkají, a pro další informace je nutné se dál proklikat soubory. Občané jsou zvyklí se orientovat podle názvů obcí.
2. Občané jsou nedostatečně informovaní, jak vlastně mají zakoupit časové jízdenky. Musí proto telefonovat, nebo se vyptávat řidiče, čímž zdržují dopravu.
3. Jízdní řády na zastávkách jsou z bodu A do bodu B, ale pokud se chce občan s přestupem dopravit do bodu C, musí cestu nastudovat dopředu přes internet, jinak mu zbývá cestovat naslepo.
4. V době přepravy dětí do škol a zpět jezdí autobusy přeplněné a stává se, že je všechny nepoberou. Děti pak zůstávají na zastávkách.
5. Na stejných linkách jsou na stejných vzdálenostech různé ceny jízdného. Děti i senioři jsou dezorientovaní, nevědí, kolik korun si mají připravit, a nechtěně zdržují odbavení.
6. Na jízdenkách je nesprávně označena výchozí a cílová stanice. Jízdenka pak neslouží jako doklad.
7. Jízdní řády nepočítají s prodlevou a časy na odbavení. Řidiči poté musejí dohánět zpoždění i za cenu ohrožení bezpečnosti cestujících.
8. Regionem, zejména dopoledne, křižují spoje, které nejsou využívané.
9. Spěšné vlaky nezastavují na zastávkách směr Choceň – Pardubice a zpět.
Zástupci obcí doporučují:
– společně s dopravcem vytvořit časové snímky každé linky, která má problémy v návaznosti na školy, vlaky a na základě toho udělat změny tak, aby vše začalo fungovat.
– konzultovat tzv. školní spoje se školami. Pokud je nám známo, tak s nimi návaznost na vyučování nikdo neřešil.
– prohloubit a provázat spolupráci společnosti OREDO, Pardubického kraje a dopravců s obcemi. Dopravci by si měli být vědomi, že poskytují obyvatelstvu službu, za kterou jsou placeni. Občané nesmí být v pozici rukojmích. Na druhou stranu sami řidiči jsou mnohdy od dopravců nedostatečně informovaní. Otázkou je, zda dopravci na tom nejsou stejně.
– upravení návazností spojů na sebe tak, aby přestupní časy nebyly na stejnou minutu příjezd – odjezd. Tím zabezpečit čekání na spoje, které mají na sebe navazovat. Mimochodem byl dán příslib ze strany OREDA, že autobusy budou vybaveny GPS tak, aby dispečer mohl vše koordinovat a nedocházelo k problémům při přestupech.
– sladit vlakovou a autobusovou dopravu do sebe, protože je málo času na přestup v Chocni.
– nástupní místa jasně označit kam, který spoj odjíždí a z jakého stanoviště, například zastávka Choceň u kina je hodně chaotická. Jako příklad bychom si mohli vzít stav, který byl před 25 lety, kdy zde byla velká cedule a na ní byly spoje seřazeny jasně a přehledně s nástupištěm.
– vytvořit informační cedule pro každou obec s dalšími návaznými jízdními řády.
– vytvořit informační systém připomínek a jejich registrace tak, abychom o nich měli přehled, a následně stanovit jasný termín, do kdy má být připomínka vyřízena.
– prohloubit spolupráci Pardubického kraje, společnosti OREDO a dopravců s obcemi a školami při tvorbě změn v jízdních řádech.
S pozdravem
za starosty obcí v zastoupení Ing. Miloslav Soušek