Horský region nejlépe poznáte ze sedla kola. Do Orlických hor turisty již tradičně vyvážejí cyklobusy. Co jako turista potřebujete? Především včas přijít na nástupní místo, aby se stihla naložit kola a 20 korun na přepravu. Pak cyklobusem vyjedete do vrchních partií, na Šerlich či Mezivrší na východní straně hor. Dolů či podél hranic s Polskem můžete šlápnout do pedálů, zastavit se na pozoruhodných místech, poznat hřeben orlických hor.

Cyklobusy vyjely poprvé minulý víkend. Je to sice o 14 dní později oproti loňsku, zato budou jezdit déle na podzim, sezona je prodloužena až do sv. Václava (28. září). „Květen je v horských oblastech studený, zima tam trvá déle než v nížinách. Letos se to potvrdilo, májové počasí cyklistům moc nepřálo,“ vysvětlil sekretář Euroregionu Glacensis, který je organizátorem projektu cyklobusů.

Letošní příznivou změnou je nová linka posilující oblast Hradecka. „Tady je tradičně největší zájem. Cyklobus, který do Orlických hor vyráží z Hradce Králové, je většinou plný už z tohoto výchozího místa. Proto jsme posílili oblast Třebechovic, Opočna, Dobrušky novou linkou z Jaroměře, která míří do Třebechovic a dále do hor na Masarykovu chatu,“ zdůvodnil tuto změnu Jaroslav Štefek, sekretář Euroregionu Glacensis.

Provozovatelé zachovávají již třetím rokem oblíbenou linku z Náchoda do Polska, jež se vrací přes přechod v Orlickém Záhoří zpět na Masarykovu chatu. „Mnozí turisté tuto oblast neznají. Najdou tu dominanty, které stojí za zhlédnutí. Další výhodou je mnohem menší turistický ruch než na hřebenovce v Orlických horách,“ upozornil Štefek. Na polské straně mohou lidé při zastávce využít tamní specialitu – lovení pstruhů, které jim vzápětí v restauraci připraví, lákadlem je i nová vyhlídková věž na Trojmořský vrch. Zachována zůstala i trasa z Holic přes Rychnov nad Kněžnou či z Chocně, dále trasy z Ústí nad Orlicí a Lanškrouna. „Osvědčila se linka z Kostelce nad Orlicí na Červenovodské sedlo, kde mohou turisté přestoupit na trasu na Kralický Sněžník,“ doporučuje dále Štefek.

Milovníci cyklistiky se mohou orientovat podle propagačního materiálu. Na jedné straně najdou aktualizovanou mapu cyklotras s turistickými zajímavostmi, na druhé straně jednotlivé jízdní řády autobusů pro rok 2010. Na všech linkách (kromě linky č. 4), jedou autobusy s vleky. Modernější kola mají masivnější rámy, dopravci proto postupně obměňují především uchycení, aby se kola nepoškodila.
Na nejexponovanějším místem dopravy v Orlických horách, parkovišti u Masarykovy chaty často docházelo v minulosti ke střetům mezi cyklisty a auty. Proto je nyní pravá část parkoviště o svátcích a víkendech vyhrazena pouze pro autobusy.

Cyklobusy jezdí díky podpoře krajů. „Letos jsme opět získali grant z Královéhradeckého kraje, který pokrývá 90 procent nákladů na cyklobusy na území tohoto kraje. Tento systém je propojen i z pardubickou částí. Pardubický kraj hradí provoz z financí na běžnou dopravní obslužnost,“ vysvětlil Jaroslav Štefek.

(zen)