Doprovázel je otevřený dopis hejtmanovi, který vzešel z jednání zástupců obcí. Starosta Vysokého Mýta Miloslav Soušek v něm na základě mandátu od ostatních starostů nazývá optimalizaci překotnou a nepromyšlenou a celý systém považuje za nepovedený, ale připojuje také konkrétní připomínky a doporučení. Navrhuje například vytvářet časové snímky problematických linek, konzultovat školní spoje se školami, zlepšit informovanost a vytvořit informační systém připomínek s termínem, do kdy budou vyřízeny, a především prohloubit spolupráci všech dotčených subjektů, aby se občané nedostávali do role rukojmích.
Samo město Vysoké Mýto u Oreda důrazně urguje několik požadavků. „Nedošlo k žádné nápravě, která by zlepšila dopravní obslužnost integrované obce Svařeň, která je kvůli novým jízdním řádům takřka bez autobusového spojení,“ upozorňuje Miloslav Soušek na jeden z opakovaných požadavků. Vedení města žádá ranní spoj ze Svařeně do Mýta a dva odpolední spoje z Knířova do Mýta.
Doprava dětí je evergreenem také v okolních obcích. S velkými problémy se od začátku platnosti nových jízdních řádů potýká obec Svatý Jiří. I když už došlo k částečné nápravě, starosta Miloslav Kubát má další připomínky. Obec žádá pro děti ze Džbánova, Voděrad, Svatého Jiří a Louček přímý spoj do Chocně, bez problematického přestupu ve Svatém Jiří. Upozorňuje také, že ranní autobus do Vysokého Mýta na lince Ústí – Mýto ještě nikdy nepřijel včas a děti nestíhají začátek vyučování. Na stejné trase jsou potíže i odpoledne, kdy se děti ze školy dostávají domů až za tmy. Dětí se týkají i připomínky obcí Oucmanice, Zálší nebo Vraclav. Některé zkušenosti „ze života“ jsou až těžko uvěřitelné. „Podstatné připomínky obyvatel nejsou evidovány. Pouze to, že máme v okolí padesáti metrů od autobusové čekárny tři zastávky a někdy cestující nevědí, kde řidič zastaví, a oni nestihnou doběhnout, než odjede. Stalo se i to, že se řidič ptal, kudy a kam má pokračovat v jízdě,“ napsal Oredu starosta Vraclavi Oldřich Koblížek.
Zásadní připomínky zazněly i z Českých Heřmanic, Dobříkova, Běstovic nebo Voděrad a také ze Zámrsku, kde silně kritizují také vlakové spojení do Pardubic.
Proměna dopravního systému vyburcovala k reakci i mnoho jednotlivců. Jana Holubová z Knířova například poukazuje na fakt, že místní nestíhají začátek ranní směny firmy Iveco v Mýtě. Kritiku si Oredo vysloužilo také od Jarmily Kulhavé z Vysokého Mýta za zrušení ranního spoje z Mýta do Ústí v 6.55 hodin. Na 8. hodinu tak pro studenty, lidi jedoucí do práce, nemocnice nebo na úřady neexistuje spojení. Podobně ženě, jež do zaměstnání v Ústí dojíždí od roku 1978, chybí i odpolední přímé spoje, které byly nahrazeny „výletními“ spoji přes Choceň. „Argumentace, že cestující může pro cestu z Mýta do Ústí použít vlak, bude používat pouze ten, kdo neví, kde je v Ústí vlakové nádraží. Jedinou omluvou může být, že jízdní řády tvořili mladí manažeři, kteří nikdy autobusem či vlakem denně nikam nejezdili a jak je u mladé generace obvyklé, k přepravě používají pouze osobní vůz,“ píše rozhořčeně Jarmila Kulhavá.

Otevřený dopis najdete zde.