Oldřich Skalický.Když koukám na plakát Týdne protestů, tak u seznamu zúčastněných organizací ani nedohlédnu na konec. Má tedy podle vás velkou podporu?
Zapojily se všechny možné občanské iniciativy, odborové svazy, sdružení samostatných odborů. Tedy ti, co mají výhrady vůči tomu, jak dnešní vláda jedná a zachází s lidmi.

Vy jste činovníkem školských odborů, co speciálně je vedlo k podpoře akce?
To je složitější. Školské odbory vyhlásily stávkovou pohotovost před třemi týdny na základě zmrazení peněz ze státního rozpočtu ve výši dvou a půl procenta, což v realitě činí několik miliard. Hlavně na to doplatí pedagogové a provozní zaměstnanci snížením platů.

Nicméně ta bezmála tisícikoruna dolů, o níž se v souvislosti s pedagogickými pracovníky hovoří, je relativně čerstvá informace, že?
Nikoliv, souvisí právě s již zmíněnými vázanými prostředky. Odstoupivší ministr Dobeš prosadil na vládě dvě a půl procenta pro školství. Na základě toho ministerstvo vypočítalo, že snížení mzdy bude činit pět set třicet korun pro pedagoga a tři sta šestnáct pro provozního zaměstnance. Ale…

Jaké ale?
Jenže to by souhlasilo na celý rok, nicméně platy se začnou upravovat od dubna. Tím pádem pedagogové nepřijdou o pět set třicet, ale devět set korun, provozní ne o tři, ale šest set korun.

Hádám, že ohlasy zaměstnanců ve školství asi nebyly dvakrát kladné, pletu se?
Na rovinu? Mám pocit, že všichni nadávají, ale málo jsou schopni dávat vlastní názor najevo.

Znamená to, že spíše rezignovali?
Vidím otrávení a nedůvěru. Realita je taková, že poslední pravicové vlády systematicky zadlužovaly občany této republiky. A zadlužený člověk je vlastně hodný člověk. Nebude se bouřit, protestovat, protože si říká: aspoň mám pořád něco. Ve školství, kde převažují ženy s vyšším sociálním cítěním proti mužům, to platí dvojnásob.

Vy upozorňujete také na klesající procentuální objem prostředků, které z hrubého domácího produktu na školství rok od roku připadají. Znamená to, bráno selským rozumem, nižší zájem státu o vzdělání jako takové?
To je další problém. Každá vláda hovoří o školství jako prioritě, ale finance tomu prostě neodpovídají. V roce 2006 připadalo z HDP na školství hodně přes pět procent, v roce 2012 se počítá s 3,2 procenta! Jedná se o tak markantní pokles, že prostě musí být někde znát. A snad vůbec největší problém vidím v oblasti tak zvaných ostatních neinvestičních výdajů.

Proč?
Postihl je pokles z 1,6 miliardy na 447 milionů, ale jde z nich čím dál víc plateb! Například další vzdělávání pedagogických pracovníků, nemocenské, pomůcky.

Vy podle toho, co říkáte, připouštíte reálnou demontáž školského systému, což znamená třeba viditelné snížení kvality vzdělávání?
Jsem přesvědčen, že tohle již nastalo. Ministerstvo školství je aktuálně v totálním rozkladu, o čemž jsem se přesvědčil při jednání s poslanci. Pokud pan Gazdík, předseda poslaneckého klubu TOP 09, tvrdí, že jednou z variant je úplné zrušení ministerstva, tak přece jde o demontáž vzdělávacího systému.

To by ale nemělo být jedno také samotným studentům, že? Ti vysokoškolští se již důrazně ozvali.
Samozřejmě, to není pouze o zaměstnancích ve školství. Problém se bohužel týká všech dětí od mateřských, přes základní a střední školy, až po vysokoškoláky.

Týdenní protesty, do kterých se i vy aktivně zapojíte, vyvrcholí sobotní demonstrací na Václavském náměstí. Očekáváte od této akce nějaký konkrétní výsledek?
Chci být optimista, ale smysl a dopad to bude mít pouze tehdy, jestliže na Václavské náměstí přijdou desítky tisíc lidí. Obávám se, že méně než sto tisíc lidí nebude brát vláda v potaz a média, ovládaná vládnoucími skupinami, akci pouze zkreslí. 

Zkusíme zatipovat: kolik lidí podle vás v sobotu k soše sv. Václava dorazí?
Myslím, že tak padesát, šedesát tisíc.

Ještě se optám na váš názor ohledně současného bezvládí ve školství. Bývalý ministr Josef Dobeš odešel a nyní se pracně hledá jeho nástupce. Vadí vám, když o něm rozhoduje strana, jejíž neoficiální šéf byl před pár dny odsouzen za uplácení?
Z mého pohledu by Věci veřejné vůbec neměly být ve vládě, potažmo rozhodovat o ministerstvu školství, o vzdělávání tohoto národa! Tahle strana má mít ministra, který bude mládež vychovávat k nějakým morálním hodnotám? Vždyť ona sama žádné nemá.

Něco pozitivního byste nyní na situaci v českém školství přeci jen nenašel?
Nevím, bohužel nevidím světlo na konci tunelu. Ještě mi dodalo, když jsem slyšel, že státní maturita má být nově jednostupňová a skládat se pouze z didaktického testu. A tak mi to světlo na konci tunelu přeci jen chybí…

JAN POKORNÝ