„Je komplikované se s válcem přesně někam trefit, protože řízení jde opravdu ztěžka. Potom se také musí hlídat tlak a dostatek vody v kotli," podělil se o zkušenosti s řízením restaurátor a spolumajitel muzea Michal Bednář. Valcířské umění předvedli řidiči při soutěži zručnosti, která testovala jejich přesnost, schopnost objet překážku, zastavit na místě nebo couvat.

Domácí válce doplnily hostující funkční exponáty z Prahy či Polska, které tu prošly restaurováním. „Naše dílna je vybavena na výrobu veškerých součástí, protože náhradní díly se sehnat nedají," řekl Michal Bednář. Kompletně zrenovovat a zprovoznit se místním restaurátorům podařilo třeba válec značky Škoda z roku 1926: „Válec byl stažen z pomníku, ze zrezivělého stavu do krásného provozního se jej podařilo uvést za použití původních technologií," prozradila spolumajitelka a organizátorka akce Zora Střelcová.

Placaté je hezké

Vrcholem dopoledního i odpoledního programu byla dražba přejetých předmětů a jízd na parním válci. Dražily se placaté lampy nebo hodinky.
Značný zájem návštěvníků pořadatele potěšil: „V září loňského roku tady bylo přes dva tisíce lidí, myslím si, že dnes to trumfneme," odhadoval Michal Bednář. Podle ohlasů, které Zora Střelcová zaznamenala, měla akce úspěch: „Lidé, kteří tu byli už víckrát, hodnotí zejména pokrok, který jsme během čtyř let udělali, další jsou překvapeni, jak velké sbírky máme."

Rozsáhlou expozici motorismu a sbírku stabilních motorů mohli účastníci obdivovat v tovární hale. Další den otevřených dveří, který se uskuteční v září, představí automobily, včetně parních, a bude věnován vývoji automobilismu doma i ve světě. Muzeum starých strojů a technologií je od soboty otevřeno denně, po předchozí telefonické domluvě.