Desetikilometrový železniční koridor mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí je jedním z posledních úseků, který doposud neprošel modernizací.

Vizualizace nové podoby brandýského nádráží.Vizualizace nové podoby brandýského nádráží.Zdroj: Správa železnic

Do rekonstrukce se tak už minulý rok v květnu pustili stavbaři. Investice v hodnotě 3,396 miliardy korun přinese plynulejší a bezpečnější provoz a tratě budou výrazně propustnější.

„Jedná se o obrovskou investici a my si uvědomujeme náročnost i zodpovědnost rekonstrukce. Financování je kombinací příspěvků z Nástroje pro propojení Evropy a také úvěru od Evropské investiční banky,“ popsal místopředseda správní rady Správy železnic (SŽ) Martin Kolovratník.

Psali jsme již:

Slavnostním poklepáním kladívka na kolejnici v pátek dopoledne oficiálně začala rekonstrukce trati mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí.
VIDEO: Modernizace železnice mezi Ústím a Brandýsem nabírá na obrátkách

Pracovníci během rekonstrukce využívají nejmodernější technologie. Ohled je brán také na životní prostředí a nedalekou cyklotrasu. „Úseku je potřeba věnovat speciální pozornost především pro přírodní ráz okolní krajiny. Musíme k němu přistupovat jinak než k takzvaným šedým úsekům,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda. SŽ předpokládá konec prací a plné zprovoznění trati v červenci 2023.

Podívejte se na videovizualizaci plánovaného stavu po dokončení rekonstrukce:

Zdroj: Youtube

V dodržení stanoveného termínu doufají také obyvatelé města Brandýs nad Orlicí, které rekonstrukce významně ovlivňuje.

„Stavební práce nás zatěžují zvýšeným hlukem zejména v nočních hodinách kvůli výlukám a nadměrně zvýšené dopravě těžké techniky a nákladních aut, kterou se v součinnosti s dodavatelskými firmami a stavebním dozorem Správy železnic snažíme korigovat,“ uvedl starosta Brandýsa Petr Řehák.

Konec Bezpráví

Součástí rozsáhlé rekonstrukce je mimo jiné zrušení zastávky Bezpráví. Právě zde se buduje nová odbočka, která umožní přechod vlaků na 1. a 2. traťovou kolej a opačně. Bude se tak minimalizovat vliv mimořádností na pravidelnost dopravy.

Vizualizace nové podoby brandýského nádráží.
VIZUALIZACE: S rekonstrukcí trati z Brandýsa do Ústí skončí i zastávka Bezpráví

Omezení na železnici

S ohledem na rozsah prací provází celou rekonstrukci výrazná změna jízdního řádu na trati Praha – Česká Třebová. Cestující se tak musí pravidelně obrnit trpělivostí. Postupné výluky ve stanici Brandýs nad Orlicí ale umožní kromě rekonstrukce kolejí a trakčního vedení také vybudování nových nástupišť. Právě stanice Brandýs nad Orlicí projde kompletní přestavbou.

Nástupiště se přesunou blíže ke kolejovému rozvětvení ve směru na Ústí nad Orlicí, jejich délka bude 220 metrů a výška nad temenem kolejnice 550 milimetrů, což přinese cestujícím komfortnější nástup do vlaku.