Lidé chodí nejčastěji pro radu, jak řešit své dluhy. „Po dva měsíce jsme měli poradnu pro osobní kontakty uzavřenou, poskytovali jsme telefonické a mailové konzultace. Dotazy jsou stále stejné, to znamená například dluhy, rozvody, výživné, některé dotazy se týkaly pracovního práva, lidé se ptali, kolik procent z platu dostanou, když museli zůstat doma nebo pečují o děti,“ uvedla vedoucí poradny Marcela Náhlíková.

Dluhy, dluhy, dluhy

Odborné poradenství je anonymní a bezplatné. Zadluženým klientům, kteří si nemohou dovolit platit advokáty, podává pomocnou ruku. „K nám chodí lidé, když už jsou v dluzích až po uši,“ podotkla vedoucí poradny.

Klientům pomáhají zmírnit jejich tíživou situaci. „Například jim pomůžeme se zastavením exekucí nebo se sepsáním splátkového kalendáře,“ vysvětlila Náhlíková. Zkušenosti jsou takové, že by se finanční gramotnost měla řádně vyučovat už na základních školách.

Občanská poradna poskytuje rady a aktivní pomoc v širokém spektru oblastí, vedle dluhové problematiky se týkají sociálních dávek, nemocenského a důchodového pojištění, bydlení, rodinných a sousedských vztahů, pracovních vztahů nebo ochrany spotřebitele.

Občanská poradna sídlí v ulici 17. listopadu v Ústí nad Orlicí. Kontaktní místa v okolních městech zatím zůstávají uzavřená, čas ukáže, kdy je bude možné znovu otevřít. Zájemci o služby se nyní mohou objednat mailem nebo telefonicky.„Máme objednávkový kalendář. Klientům se budeme snažit nabídnout nejbližší termín,“ řekla vedoucí poradny.

V občanských poradnách klientům poradí, co se dá v jejich situaci dělat, problémy si však musí vyřešit sami. „Klienti musí spolupracovat. Pokud to tak není, tak jim nemůžeme a neumíme pomoct,“ dodala Náhlíková.