„Jsme spokojení, že se k tomu pan starosta postavil kladně," je s dosavadním průběhem spokojený Miroslav Hampl.

Stovky lidí o autobusové spojení k lékaři nebo na nákup v roce 2011 připravilo Oredo, když změnilo trasu linky, jež desítky let spojovala přes Křib obec Rybník se sídlištěm Lhotka. Tam nyní zajíždí linka 700 934, její trasa z Lanškrouna však už nevede přes Křib, ale kolem Korada ulicemi Bří Hubálků a Slovanská a využívají ji právě zaměstnanci Korada.

Rozjeli to zjara

Nesouhlasné hlasy obyvatel, které podporuje zastupitel Milan Mikolecký, se začaly ozývat loni před začátkem platnosti aktuálních jízdních řádů. Letos nespokojení Českotřebováci svou iniciativu rozjeli hned zjara. Bude jim to k něčemu platné? Loni na podzim krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek o obnovení zastávky pochyboval s ohledem na její nevyhovující bezpečnostní parametry pro veřejnou linkovou dopravu.

Letos je přístup vstřícnější.

„Petici jsme převzali, přidali stanovisko města, že souhlasíme s tím, aby tam autobusy zastavovaly, a poslali jsme to na kraj. Ten je zřizovatelem veřejné dopravy," uvedl starosta města Jaroslav Zedník. „Městu jsme písemně oznámili, že s tím zásadní problém nemáme. Upozornili jsme na to, že zastávka je v registru, nicméně nemá platnou licenci," reagoval Jaromír Dušek.

Obnovení autobusové zastávky totiž není o vůli města nebo kraje, ale o licenci a bezpečnosti cestujících. Dopravce, tedy Icom, by měl nyní na základě výzvy kraje požádat o licenci. V tu chvíli se rozeběhnou zákonné lhůty a k tématu se budou vyjadřovat dotčené instituce, například Dopravní inspektorát Policie ČR. „Icom nemůže říct ´ne´, zažádá jako dopravce na přání objednatele o licenci, ale tam může říct ´ne´ kdokoli z těch, kdo to posuzují, ale to neovlivní ani dopravce, ani my," vysvětlil krajský radní pro dopravu.

V řízení by zřejmě neobstál ani argument Miroslava Hampla, že zastávka je i nadále denně využívaná soukromým dopravcem. Veřejná doprava totiž musí splňovat dané požadavky. Jiný dopravce tak zastávku využívá na vlastní riziko.

Ředitel ČSAD Ústí nad Orlicí Radek Kuběnka pro Orlický deník uvedl, že včera byl dopravce informován o petici. „Současně nás Pardubický kraj vyzval k podání žádosti o změnu příslušné licence a doplnění alternativní trasy nutné k provozování linky. O změnu licence obratem požádáme," informoval.

Získá-li zastávka licenci, bude zahájena diskuze, které spoje na trase Lanškroun – Česká Třebová, sídliště Lhotka se vrátí na trasu kolem Křibu. „Jde o to, aby se lidé dostali například do nákupního centra a zpět. Je to řešitelné, ale autobusy, které přivážejí lidi do a z Korada, by měly zůstat v ranních a odpoledních hodinách zachované," domnívá se starosta Jaroslav Zedník.

Pokud zastávka licenci na dva roky získá, Jaromír Dušek a Radek Kuběnka se shodují, že by zastávka mohla začít být obsluhována od 13. prosince 2015.